l_SAVALAN_l
01-28-2015, 04:48 PM
[فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]
مرگ تدریجی ادوبی فلش رو به روز شتاب بیشتری میگیرد. یوتیوب که همیشه از این پلتفرم برای اجرای ویدیوهای خود بهره میگرفت، فناوری HTML5 را بالاخره بعنوان پخشکنندهی پیشفرض جایگزین فلش کرد.
سرویس محبوب یوتیوب از هماکنون در مرورگرهای کروم، اینترنت اکسپلورر 11، سافاری 8 و نسخهی بتای جدید فایرفاکس، از HTML5 بصورت پیشفرض برای پخش ویدیو استفاده خواهد کرد.
ریچارد لیدر، یکی از مهندسان یوتیوب، اعلام کرد که بالاخره زمان آن فرا رسیده بود که فناوری سالخوردهی فلش را رها کرده و HTML5 را جایگزین آن کنیم؛ چرا که HTML5 هماکنون در تلویزیونهای هوشمند و دستگاههای استریم محتوا مورد استفاده قرار میگیرد و منافع آن به فراتر از مرورگرهای وب گسترش مییابد.
اهداف اصلی HTML5 بهبود این زبان نشانهگذاری به صورتی است که از جدیدترین فناوریهای چند رسانهای پشتیبانی کند؛ در حالی که هم به راحتی توسط انسانها قابل خواندن باشد و هم به طور مداوم توسط رایانهها و دستگاهها (مرورگرهای وب، تجزیه کنندهها و غیره) مورد استفاده قرار گیرد. این نسخه از HTML کاملا با نسخههای پیشین خود سازگاری داشته و در اصل مجموعهای از فناوریها و نشانهگذاریهای جدید را به این زبان اضافه میکند.
یوتیوب سالها زمان صرف آزمایش HTML5 کرده و جان هاردینگ، یکی دیگر از مهندسان این سرویس در سال 2010 از مزایا و منافع حاصل از بکارگیری این فناوری صحبت به میان آورده بود. هاردینگ گفته بود که اگرچه HTML5 به ما در یوتیوب کمک میکند ویدیوها را روی دستگاههایی که از فلش پلیر برخوردار نیستند (نظیر آیفون) پخش و اجرا کنیم، اما در آن زمان بصورت کامل نیازهای این وبسایت را برآورده نخواهد کرد. حال حدود 5 سال بعد، گسترش و پیشرفت HTML5 این مفهوم را به خوبی اثبات کرده که یوتیوب قادر است از این فناوری در مرورگرهای پیشرفته بعنوان پخشکنندهی پیشفرض خود استفاده کند.
لیدر اعلام کرده که خصوصیت بیتریت تطبیقی (Adaptive Bitrate) در HTML5 کلید اصلی این اقدام بوده است. بیتریت تطبیقی که به یوتیوب کمک میکند رزولوشن و کیفیت ویدیوها را بر اساس وضعیت اتصال اینترنت کاربر تنظیم کند موجب کاهش بافر جهانی این سرویس به میزان 50 درصد شده و این میزان در شبکههای پرازدحام حتی به 80 درصد نیز می رسد. این فناوری علاوه بر این، امکان استریم زندهی بازیهای اجرا شده روی Xbox One و PlayStation 4 توسط اشخاص و نیز استفاده از دستگاههای استریم محتوا نظیر Chromecast را فراهم میکند.
افزون بر این، پشتیبانی از کدک VP9 که توسط HTML5 فراهم شده نیز از ملاکهای مهم تصمیمگیری یوتیوب بوده است. این کدک موجب میشود ویدیوها با کیفیت بالا با کاهش 35 درصدی در پهنای باند مصرفی به دست کاربر برسد. همچنین APIهای جدید نیز به یوتیوب امکان میدهد ویدیوها را با رابط کاربری استاندارد HTML بصورت تمام صفحه اجرا کند.
این اقدام یوتیوب، نمایی از کاهش اثر و حضور Adobe Flash در اینترنت مدرن است. حتی ادوبی نیز به خوبی متوجه ناکارآمد بودن فناوری خود در مقابل نسخهی جدید HTML شده و طی چند سال گذشته، بندهای متصل به فلش را در دنیای وب یکی یکی قطع کرده است. نقشهی راه سال 2012 فناوری فلش در کمپانی ادوبی، به تمرکز روی بازیها و ویدیوهای خاص کاهش یافت و در سال 2011 نیز این شرکت پشتیبانی رسمی فلش پلیر برای موبایل را با اعتراف به این حقیقت که «HTML5 بهترین راهکار برای تولید و توسعهی محتوا بر بستر مرورگر در پلتفرمهای موبایل است» به کلی از میان برد و اکنون در سال 2015، یوتیوب بعنوان یکی از بزرگترین مصرفکنندگان فلش، متوجه شده است که این فناوری بهترین راهکار برای ویدیوهای بستر وب نیست؛ تصمیمی که احتمالا یکی از ضربات نهایی بر پیکردهی Flash خواهد بود.
منبع: زومیت
مرگ تدریجی ادوبی فلش رو به روز شتاب بیشتری میگیرد. یوتیوب که همیشه از این پلتفرم برای اجرای ویدیوهای خود بهره میگرفت، فناوری HTML5 را بالاخره بعنوان پخشکنندهی پیشفرض جایگزین فلش کرد.
سرویس محبوب یوتیوب از هماکنون در مرورگرهای کروم، اینترنت اکسپلورر 11، سافاری 8 و نسخهی بتای جدید فایرفاکس، از HTML5 بصورت پیشفرض برای پخش ویدیو استفاده خواهد کرد.
ریچارد لیدر، یکی از مهندسان یوتیوب، اعلام کرد که بالاخره زمان آن فرا رسیده بود که فناوری سالخوردهی فلش را رها کرده و HTML5 را جایگزین آن کنیم؛ چرا که HTML5 هماکنون در تلویزیونهای هوشمند و دستگاههای استریم محتوا مورد استفاده قرار میگیرد و منافع آن به فراتر از مرورگرهای وب گسترش مییابد.
اهداف اصلی HTML5 بهبود این زبان نشانهگذاری به صورتی است که از جدیدترین فناوریهای چند رسانهای پشتیبانی کند؛ در حالی که هم به راحتی توسط انسانها قابل خواندن باشد و هم به طور مداوم توسط رایانهها و دستگاهها (مرورگرهای وب، تجزیه کنندهها و غیره) مورد استفاده قرار گیرد. این نسخه از HTML کاملا با نسخههای پیشین خود سازگاری داشته و در اصل مجموعهای از فناوریها و نشانهگذاریهای جدید را به این زبان اضافه میکند.
یوتیوب سالها زمان صرف آزمایش HTML5 کرده و جان هاردینگ، یکی دیگر از مهندسان این سرویس در سال 2010 از مزایا و منافع حاصل از بکارگیری این فناوری صحبت به میان آورده بود. هاردینگ گفته بود که اگرچه HTML5 به ما در یوتیوب کمک میکند ویدیوها را روی دستگاههایی که از فلش پلیر برخوردار نیستند (نظیر آیفون) پخش و اجرا کنیم، اما در آن زمان بصورت کامل نیازهای این وبسایت را برآورده نخواهد کرد. حال حدود 5 سال بعد، گسترش و پیشرفت HTML5 این مفهوم را به خوبی اثبات کرده که یوتیوب قادر است از این فناوری در مرورگرهای پیشرفته بعنوان پخشکنندهی پیشفرض خود استفاده کند.
لیدر اعلام کرده که خصوصیت بیتریت تطبیقی (Adaptive Bitrate) در HTML5 کلید اصلی این اقدام بوده است. بیتریت تطبیقی که به یوتیوب کمک میکند رزولوشن و کیفیت ویدیوها را بر اساس وضعیت اتصال اینترنت کاربر تنظیم کند موجب کاهش بافر جهانی این سرویس به میزان 50 درصد شده و این میزان در شبکههای پرازدحام حتی به 80 درصد نیز می رسد. این فناوری علاوه بر این، امکان استریم زندهی بازیهای اجرا شده روی Xbox One و PlayStation 4 توسط اشخاص و نیز استفاده از دستگاههای استریم محتوا نظیر Chromecast را فراهم میکند.
افزون بر این، پشتیبانی از کدک VP9 که توسط HTML5 فراهم شده نیز از ملاکهای مهم تصمیمگیری یوتیوب بوده است. این کدک موجب میشود ویدیوها با کیفیت بالا با کاهش 35 درصدی در پهنای باند مصرفی به دست کاربر برسد. همچنین APIهای جدید نیز به یوتیوب امکان میدهد ویدیوها را با رابط کاربری استاندارد HTML بصورت تمام صفحه اجرا کند.
این اقدام یوتیوب، نمایی از کاهش اثر و حضور Adobe Flash در اینترنت مدرن است. حتی ادوبی نیز به خوبی متوجه ناکارآمد بودن فناوری خود در مقابل نسخهی جدید HTML شده و طی چند سال گذشته، بندهای متصل به فلش را در دنیای وب یکی یکی قطع کرده است. نقشهی راه سال 2012 فناوری فلش در کمپانی ادوبی، به تمرکز روی بازیها و ویدیوهای خاص کاهش یافت و در سال 2011 نیز این شرکت پشتیبانی رسمی فلش پلیر برای موبایل را با اعتراف به این حقیقت که «HTML5 بهترین راهکار برای تولید و توسعهی محتوا بر بستر مرورگر در پلتفرمهای موبایل است» به کلی از میان برد و اکنون در سال 2015، یوتیوب بعنوان یکی از بزرگترین مصرفکنندگان فلش، متوجه شده است که این فناوری بهترین راهکار برای ویدیوهای بستر وب نیست؛ تصمیمی که احتمالا یکی از ضربات نهایی بر پیکردهی Flash خواهد بود.
منبع: زومیت