Amir.p
06-15-2017, 03:36 PM
23 خرداد سالروز میلاد زنده یاد استاد بابک بیات هست برای همین هر چند دیر به سهم خودم خواستم یاد و نام این بزرگ موندی رو به یاد اورده باشم هر چند نارسا.
تولدت مبارک استاد و یادتون جاودانه
زندگی نامه زنده یاد بابک بیات
نام اصلی: علیحسین بیات زرندی مطلق
نام مستعار: بابک بیات
تولد: ۲۳ خرداد ۱۳۲۵
ملیت: ایران
مرگ: ۵ آذر ۱۳۸۵ (۶۰ سال
سبک(ها): پاپ، بلوز
ساز(ها): پیانو
سالهای فعالیت: ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۵
بابک بیات در سال ۱۳۲۵ در شهر تهران به دنیا آمد. از سن ۱۹ سالگی در اپرای تهران و زیر نظر خانم اولین باغچهبان ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DA%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86)، آقای ثمین باغچه بان ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%87_%D8%A8%D8%A7%D9%86) و نصرتالله زابلی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B2%D8%A7%D8%A8%D9%84%D B%8C&action=edit&redlink=1) با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد و در حدود پنج سال همکاری خود را با این اپرا ادامه داد. بعد از آن با محمد اوشال ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%84) آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوریک دوستی عمیقی پیدا کرد که این دوستی به ادامه هارمونی و آکومپانی مان و فراگیری دیگر اشتیاقات موسیقایی بیات منجر شد. ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C) شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه نویس که از دوران کودکی تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقی ترانه را ادامه دادند، در زندگی بیات و خانواده اش بسیار مؤثر بود، که این دوستی به ساخت ترانههای بسیاری از جمله: غریبه، جنگل، بنبست ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، خونه، فریاد زیر آب ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%A2%D8%A8)، علی کنکوری، تپش ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، خاتون ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، سایه، خورجین ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]) (بانوی شرقی)، فصل بد خاکستری (روح بزرگوار)، سقف، هیچکسی مثل تو نبود، طلایه دار (ای بزرگ موندنی) و بسیاری ترانههای دیگر منجر شد.
بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]) ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، بیات موسیقی فیلمهای :خوشید در مرداب، شب آفتابی (با ترانه عروسک قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فریاد زیر آب، سریال چنگک و بسیاری موسیقی فیلمهای دیگر را ساخت.
بابک بیات همیشه از دوستانش مانند محمد اوشال ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%84)، ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C)، خسرو شریف پور ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %B1%DB%8C%D9%81_%D9%BE%D9%88%D8%B1&action=edit&redlink=1) و مهندس فریدون حمیدی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] 86_%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C&action=edit&redlink=1) و … که مشوق او بودند یاد میکرد. از دوستیش با ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C) و خاطراتشان، از سفرش با احمد شاملو ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%88) به کشور سوئد که موسیقی اش صدای شاملو را در شبهای شعر در کنسرت هوست و چند جای دیگر که به چند ماه انجامید همراهی میکرد، و از خاطراتش بانصرت رحمانی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%86%DB%8C):
«زندگی بازیست، ما خود صحنه میسازیم تا بازیگر بازیچههای دیگران باشیم، وای زین برد روان فرسای، من بازیگر بازیچههای دیگران بودم، گرچه میدانستم این افسانه را از پیش، زندگی بازیست.»
وزمزمه میکرد شاملو را که:
«همه لرزش دست و دلم، از آن بود که عشق پناهی گردد، پروازی نه گریزگاهی گردد، آی عشق آی عشق چهره آبیت پیدا نیست.»
از شفیعی کدکنی میگفت. از ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C) میگفت و از پرسههای در کوچه پس کوچههای جنوب شهر تهران. از سینما رفتنهای ساعت ۱۱ صبح و سینما نیاگارا ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7). از اسفندیار منفردزاده ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%85%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9 %87) و و دوستیهای قدیمی و از ملودیهای او که از بچه تهران قدیم صحبت میکرد. از جمعه، از رضا موتوری، فرهاد مهراد ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%D8%AF) و شهیار قنبری ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%B1%DB%8C). از واروژان ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، از محمد اوشال ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%84) و رفاقتهایشان که حتی بلندای بلندترین سپیدارها هم به اندازه آن نیست. از بهرام بیضایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%DB%8C%DB%8C) و استادی و احاطه اش در موسیقی فیلمی که قرار است برایش نوشته شود. از احمد شاملو ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%88) و همسرش آیدای مهربان.
آهنگسازی
بابک بیات به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%D9%86%DB%8C)، حامی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، مانی رهنما ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7)، نیما مسیحا ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7)، مالک غنمی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %86%D9%85%DB%8C&action=edit&redlink=1)، سیاوش عباسی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C&action=edit&redlink=1) و … پرداخت.
وی ترانههای بسیاری را با کلام ترانهسرایانی چون ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C)، بابک صحرایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C%DB%8C)، پیام پارسا، شهرام دانش و … و با صدای خوانندگانی همچون داریوش اقبالی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A8%D8%A7%D9%84%DB%8C)، ابراهیم حامدی، عارف، ستار و گوگوش تا همیشه تاریخ جاودانه کرده است.
بابک بیات از آهنگسازان هم نسل خود اسفندیار منفردزاده ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%85%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9 %87) را بهترین آهنگساز هم نسل خود میدانست.
بابک بیات در سالهای قبل از انقلاب بیشترین همکاری را در زمینه ترانه با ایرج جنتی عطایی داشته است. تیم مشترک بیات و جنتی عطایی آثار ماندگار بسیاری را خلق میکنند که توسط خوانندههایی همچون داریوش اقبالی، ابراهیم حامدی،گوگوش، ستار، عارف، سیمین غانم، ناصر صبوری، گیتی، مازیار و تعدادی دیگر به اجرا میرسند
پس از انقلاب
بعد از انقلاب بابک بیات فعالیت موسیقی را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهیم زال زاده ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%D9%84_%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87) و با کاست قاصدک، زندگی نامه صمد بهرنگی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C) و بصورت ترانههای کودکانه خانم سیمین قدیری ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%B1%DB%8C) آغاز نمود. پس از آن کاست خروس زری پیرهن پری را به همراه احمد شاملو ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%88) و کاستهای سکوت سرشار از ناگفته هاست و چیدن سپیده دم را با صدای احمد شاملو ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%88) موسیقی ساخت.
بابک بیات موسیقی فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزد گرد ساخته بهرام بیضایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%DB%8C%DB%8C) ادامه داد و در سال ۱۳۶۲ موسیقی فیلمهای نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت و در سالهای بعد برای فیلمهای شاید وقتی دیگر و مسافران ساختههای بهرام بیضایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%DB%8C%DB%8C)، سریال سلطان و شبان، کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دستهای آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا و در حدود ۹۰ فیلم سینمایی موسیقی نوشته است و آخرین سریالی که وی برای آن موسیقی ساخته است سریال ولایت عشق است.
افتخارات
بابک بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندیدا شدن برای موسیقی فیلم بالاخره این سال وقتی که از پنج کاندیدای موسیقی فیلم سه بار نام او را اعلام کردند جایزه سیمرغ بلورین فجر را برای فیلم عروس دریافت کرد.
همچنین در سال ۱۳۷۵ وقتی که از بین چهار کاندیدا دو بار نامش اعلام شد، مجدداً سیمرغ بلورین را دریافت نمود.
در خانه سینما برای فیلم ساحره جایزه اول موسیقی فیلم را دریافت کرد.
در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگسازی را برای صد سالگی سینما از آن خود کرد.
در سال ۱۳۸۱ در مراسمی که در شیراز برگزار شد از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد. همچنین در همین سال و در مراسمی دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدید شد که در این مراسم پیامهایی از ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C)، بهرام بیضایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%DB%8C%DB%8C) و… قرائت گردید.
از دیگر فعالیتهایی بابک بیات در این سالها ساخت قطعه کرال و ارکسترال «سرزمین خورشید» بود، که در سال ۱۳۷۶ توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری استاد «فریدون ناصری ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%B5%D8%B1%DB%8C)» اجرا شد.بابک بیات در کنار ساخت موسیقی، حدود هشت سال در دانشگاههای تهران مشغول به کار بود و موسیقی فیلم تدریس میکرد.
بابک بیات در سالهای بعد از انقلاب بیشتری همکاری اش در زمینه ترانه با بابک صحرایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C%DB%8C) بوده است و بابک صحرایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C%DB%8C) توسط بابک بیات به موسیقی معرفی میشود. بابک بیات در آخرین مصاحبه اش در برنامه نمای باز از بابک صحرایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C%DB%8C) به عنوان ترانه سرای خوبی یاد میکند که با ترانههایش فصل تازهای را در موسیقیهای او ایجاد کرده. از جمله آثار این تیم هنری میشود به بچههای البرز و جدایی با صدای معین ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، همگریه و خاک سبز با صدای حامی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، قاب عکس و نازلی با صدای مانی رهنما ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7)، نازنینم خداحافظ و رگبار با صدای نیما مسیحا ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7) و ترانه بی ترانه با صدای منصور ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%29) یاد کرد.
زندگی شخصی
وی در مصاحبه با ماهنامه نسیم هراز اصالت پدرش را متولد ده مامونیه که اکنون شهرستان شده میداند.
این هم بخشی از مصاحبه وی: میپرسم: «اصالتشان مربوط به کجا بود؟» میگوید: «پدر من مال اطراف تهران بود و در شانزده سالگی آمده بود تهران. در اطراف تهران جایی که به ساوه نمیرسد یک جایی بود به نام «مامونیه ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]).» جایی که الان فرودگاه زدهاند نزدیک مامونیه ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]) است. تنها ده فارس آنجا بوده. اسمش هم از مام میآید به معنای مادر. دههای دیگر هم آن اطراف بودند که همهشان ترکزبان بودند مثل قاسمآباد و غیره. این ده که پدرم از آنجا بوده همهشان فارس بودند. ایرانی اصیل صحبت میکردند. طبق گفته ایشان نام واقعی وی: یک اسم و فامیلی خیلی دراز داشتم: «علی حسین بیات زرندی مطلق.» وقتی بزرگتر شدم زرندی را برداشتم و شد بیات مطلق و یک اسم مستعار هم برای خودم انتخاب کردم به نام بابک. شدم بابک بیات و همه من را به این اسم میشناختند.
بابک به زندگی گذشته خود میبالید و از بیان آن ترسی نداشت. از محلههای جنوب شهر تهران و از آشنایی با ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C) در همین محلهها. سرآسیاب دولاب، خیابان شهباز، شکوفه، کرمان، و آن همه خاطره از خانه محقری که حتی کوچکترین صدایی به گوش همسایهها میرسید و آغاز آهنگسازیش از همین خانه محقر ۴۸ متری بود؛ و خاطرات شیرین زندگی گذشته اش با پدر و مادر و دو برادرش که سراسر تعریف از عاطفه و مهربانی و فداکاری والدینش برای او بود. زمزمه کردن هنگام رفتن به دبیرستان با کفش سوراخ و ساختن ملودی تازه، در حالی که سرمای طاقت فرسا از سوراخ کفش تمام وجودش را فرا گرفته بود. میدان ژاله، چهارراه آبسردار و راه مدرسه و پدرش که دوست داشت او یک ورزشکار شده و به دانشگاه افسری برود و زندگی نظامی را شروع کند. اما او با این تفکر پدر جنگید و موسیقی را دنبال کرد و به همین دلیل بدون حمایت پدر راه خود را ادامه داد.
مرگ پسرش در زندگی بابک بسیار اثر گذار بود. پسرش «مانی» که ده سال از بهترین دوران زندگی بابک را رقم زد تنها سرمایه ذهنی پدرش بود. بعد از مانی، بابک صاحب پسران دیگری شد به نامهای «بامداد» و «باربد». نام دختر ایشان «غزل» است.
در گذشت
او در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۵ به علت نارسایی کبدی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
روحش شاد و یادش جاودانه باد.
=========
ویکی پدیا با اندکی تغییر
تولدت مبارک استاد و یادتون جاودانه
زندگی نامه زنده یاد بابک بیات
نام اصلی: علیحسین بیات زرندی مطلق
نام مستعار: بابک بیات
تولد: ۲۳ خرداد ۱۳۲۵
ملیت: ایران
مرگ: ۵ آذر ۱۳۸۵ (۶۰ سال
سبک(ها): پاپ، بلوز
ساز(ها): پیانو
سالهای فعالیت: ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۵
بابک بیات در سال ۱۳۲۵ در شهر تهران به دنیا آمد. از سن ۱۹ سالگی در اپرای تهران و زیر نظر خانم اولین باغچهبان ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DA%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86)، آقای ثمین باغچه بان ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%87_%D8%A8%D8%A7%D9%86) و نصرتالله زابلی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B2%D8%A7%D8%A8%D9%84%D B%8C&action=edit&redlink=1) با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد و در حدود پنج سال همکاری خود را با این اپرا ادامه داد. بعد از آن با محمد اوشال ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%84) آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوریک دوستی عمیقی پیدا کرد که این دوستی به ادامه هارمونی و آکومپانی مان و فراگیری دیگر اشتیاقات موسیقایی بیات منجر شد. ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C) شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه نویس که از دوران کودکی تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقی ترانه را ادامه دادند، در زندگی بیات و خانواده اش بسیار مؤثر بود، که این دوستی به ساخت ترانههای بسیاری از جمله: غریبه، جنگل، بنبست ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، خونه، فریاد زیر آب ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%A2%D8%A8)، علی کنکوری، تپش ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، خاتون ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، سایه، خورجین ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]) (بانوی شرقی)، فصل بد خاکستری (روح بزرگوار)، سقف، هیچکسی مثل تو نبود، طلایه دار (ای بزرگ موندنی) و بسیاری ترانههای دیگر منجر شد.
بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]) ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، بیات موسیقی فیلمهای :خوشید در مرداب، شب آفتابی (با ترانه عروسک قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فریاد زیر آب، سریال چنگک و بسیاری موسیقی فیلمهای دیگر را ساخت.
بابک بیات همیشه از دوستانش مانند محمد اوشال ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%84)، ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C)، خسرو شریف پور ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %B1%DB%8C%D9%81_%D9%BE%D9%88%D8%B1&action=edit&redlink=1) و مهندس فریدون حمیدی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] 86_%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C&action=edit&redlink=1) و … که مشوق او بودند یاد میکرد. از دوستیش با ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C) و خاطراتشان، از سفرش با احمد شاملو ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%88) به کشور سوئد که موسیقی اش صدای شاملو را در شبهای شعر در کنسرت هوست و چند جای دیگر که به چند ماه انجامید همراهی میکرد، و از خاطراتش بانصرت رحمانی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%86%DB%8C):
«زندگی بازیست، ما خود صحنه میسازیم تا بازیگر بازیچههای دیگران باشیم، وای زین برد روان فرسای، من بازیگر بازیچههای دیگران بودم، گرچه میدانستم این افسانه را از پیش، زندگی بازیست.»
وزمزمه میکرد شاملو را که:
«همه لرزش دست و دلم، از آن بود که عشق پناهی گردد، پروازی نه گریزگاهی گردد، آی عشق آی عشق چهره آبیت پیدا نیست.»
از شفیعی کدکنی میگفت. از ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C) میگفت و از پرسههای در کوچه پس کوچههای جنوب شهر تهران. از سینما رفتنهای ساعت ۱۱ صبح و سینما نیاگارا ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7). از اسفندیار منفردزاده ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%85%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9 %87) و و دوستیهای قدیمی و از ملودیهای او که از بچه تهران قدیم صحبت میکرد. از جمعه، از رضا موتوری، فرهاد مهراد ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%D8%AF) و شهیار قنبری ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%B1%DB%8C). از واروژان ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، از محمد اوشال ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%84) و رفاقتهایشان که حتی بلندای بلندترین سپیدارها هم به اندازه آن نیست. از بهرام بیضایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%DB%8C%DB%8C) و استادی و احاطه اش در موسیقی فیلمی که قرار است برایش نوشته شود. از احمد شاملو ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%88) و همسرش آیدای مهربان.
آهنگسازی
بابک بیات به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%D9%86%DB%8C)، حامی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، مانی رهنما ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7)، نیما مسیحا ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7)، مالک غنمی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %86%D9%85%DB%8C&action=edit&redlink=1)، سیاوش عباسی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C&action=edit&redlink=1) و … پرداخت.
وی ترانههای بسیاری را با کلام ترانهسرایانی چون ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C)، بابک صحرایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C%DB%8C)، پیام پارسا، شهرام دانش و … و با صدای خوانندگانی همچون داریوش اقبالی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A8%D8%A7%D9%84%DB%8C)، ابراهیم حامدی، عارف، ستار و گوگوش تا همیشه تاریخ جاودانه کرده است.
بابک بیات از آهنگسازان هم نسل خود اسفندیار منفردزاده ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%85%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9 %87) را بهترین آهنگساز هم نسل خود میدانست.
بابک بیات در سالهای قبل از انقلاب بیشترین همکاری را در زمینه ترانه با ایرج جنتی عطایی داشته است. تیم مشترک بیات و جنتی عطایی آثار ماندگار بسیاری را خلق میکنند که توسط خوانندههایی همچون داریوش اقبالی، ابراهیم حامدی،گوگوش، ستار، عارف، سیمین غانم، ناصر صبوری، گیتی، مازیار و تعدادی دیگر به اجرا میرسند
پس از انقلاب
بعد از انقلاب بابک بیات فعالیت موسیقی را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهیم زال زاده ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%D9%84_%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87) و با کاست قاصدک، زندگی نامه صمد بهرنگی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C) و بصورت ترانههای کودکانه خانم سیمین قدیری ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%B1%DB%8C) آغاز نمود. پس از آن کاست خروس زری پیرهن پری را به همراه احمد شاملو ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%88) و کاستهای سکوت سرشار از ناگفته هاست و چیدن سپیده دم را با صدای احمد شاملو ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D9%88) موسیقی ساخت.
بابک بیات موسیقی فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزد گرد ساخته بهرام بیضایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%DB%8C%DB%8C) ادامه داد و در سال ۱۳۶۲ موسیقی فیلمهای نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت و در سالهای بعد برای فیلمهای شاید وقتی دیگر و مسافران ساختههای بهرام بیضایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%DB%8C%DB%8C)، سریال سلطان و شبان، کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دستهای آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا و در حدود ۹۰ فیلم سینمایی موسیقی نوشته است و آخرین سریالی که وی برای آن موسیقی ساخته است سریال ولایت عشق است.
افتخارات
بابک بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندیدا شدن برای موسیقی فیلم بالاخره این سال وقتی که از پنج کاندیدای موسیقی فیلم سه بار نام او را اعلام کردند جایزه سیمرغ بلورین فجر را برای فیلم عروس دریافت کرد.
همچنین در سال ۱۳۷۵ وقتی که از بین چهار کاندیدا دو بار نامش اعلام شد، مجدداً سیمرغ بلورین را دریافت نمود.
در خانه سینما برای فیلم ساحره جایزه اول موسیقی فیلم را دریافت کرد.
در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگسازی را برای صد سالگی سینما از آن خود کرد.
در سال ۱۳۸۱ در مراسمی که در شیراز برگزار شد از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد. همچنین در همین سال و در مراسمی دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدید شد که در این مراسم پیامهایی از ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C)، بهرام بیضایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7%DB%8C%DB%8C) و… قرائت گردید.
از دیگر فعالیتهایی بابک بیات در این سالها ساخت قطعه کرال و ارکسترال «سرزمین خورشید» بود، که در سال ۱۳۷۶ توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری استاد «فریدون ناصری ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%B5%D8%B1%DB%8C)» اجرا شد.بابک بیات در کنار ساخت موسیقی، حدود هشت سال در دانشگاههای تهران مشغول به کار بود و موسیقی فیلم تدریس میکرد.
بابک بیات در سالهای بعد از انقلاب بیشتری همکاری اش در زمینه ترانه با بابک صحرایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C%DB%8C) بوده است و بابک صحرایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C%DB%8C) توسط بابک بیات به موسیقی معرفی میشود. بابک بیات در آخرین مصاحبه اش در برنامه نمای باز از بابک صحرایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] DB%8C%DB%8C) به عنوان ترانه سرای خوبی یاد میکند که با ترانههایش فصل تازهای را در موسیقیهای او ایجاد کرده. از جمله آثار این تیم هنری میشود به بچههای البرز و جدایی با صدای معین ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، همگریه و خاک سبز با صدای حامی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند])، قاب عکس و نازلی با صدای مانی رهنما ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7)، نازنینم خداحافظ و رگبار با صدای نیما مسیحا ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] D8%A7) و ترانه بی ترانه با صدای منصور ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%29) یاد کرد.
زندگی شخصی
وی در مصاحبه با ماهنامه نسیم هراز اصالت پدرش را متولد ده مامونیه که اکنون شهرستان شده میداند.
این هم بخشی از مصاحبه وی: میپرسم: «اصالتشان مربوط به کجا بود؟» میگوید: «پدر من مال اطراف تهران بود و در شانزده سالگی آمده بود تهران. در اطراف تهران جایی که به ساوه نمیرسد یک جایی بود به نام «مامونیه ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]).» جایی که الان فرودگاه زدهاند نزدیک مامونیه ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند]) است. تنها ده فارس آنجا بوده. اسمش هم از مام میآید به معنای مادر. دههای دیگر هم آن اطراف بودند که همهشان ترکزبان بودند مثل قاسمآباد و غیره. این ده که پدرم از آنجا بوده همهشان فارس بودند. ایرانی اصیل صحبت میکردند. طبق گفته ایشان نام واقعی وی: یک اسم و فامیلی خیلی دراز داشتم: «علی حسین بیات زرندی مطلق.» وقتی بزرگتر شدم زرندی را برداشتم و شد بیات مطلق و یک اسم مستعار هم برای خودم انتخاب کردم به نام بابک. شدم بابک بیات و همه من را به این اسم میشناختند.
بابک به زندگی گذشته خود میبالید و از بیان آن ترسی نداشت. از محلههای جنوب شهر تهران و از آشنایی با ایرج جنتی عطایی ([فقط کسانی که در سایت عضو هستند قادر به مشاهده لینک ها هستند] %D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C%DB%8C) در همین محلهها. سرآسیاب دولاب، خیابان شهباز، شکوفه، کرمان، و آن همه خاطره از خانه محقری که حتی کوچکترین صدایی به گوش همسایهها میرسید و آغاز آهنگسازیش از همین خانه محقر ۴۸ متری بود؛ و خاطرات شیرین زندگی گذشته اش با پدر و مادر و دو برادرش که سراسر تعریف از عاطفه و مهربانی و فداکاری والدینش برای او بود. زمزمه کردن هنگام رفتن به دبیرستان با کفش سوراخ و ساختن ملودی تازه، در حالی که سرمای طاقت فرسا از سوراخ کفش تمام وجودش را فرا گرفته بود. میدان ژاله، چهارراه آبسردار و راه مدرسه و پدرش که دوست داشت او یک ورزشکار شده و به دانشگاه افسری برود و زندگی نظامی را شروع کند. اما او با این تفکر پدر جنگید و موسیقی را دنبال کرد و به همین دلیل بدون حمایت پدر راه خود را ادامه داد.
مرگ پسرش در زندگی بابک بسیار اثر گذار بود. پسرش «مانی» که ده سال از بهترین دوران زندگی بابک را رقم زد تنها سرمایه ذهنی پدرش بود. بعد از مانی، بابک صاحب پسران دیگری شد به نامهای «بامداد» و «باربد». نام دختر ایشان «غزل» است.
در گذشت
او در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۵ به علت نارسایی کبدی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
روحش شاد و یادش جاودانه باد.
=========
ویکی پدیا با اندکی تغییر