نمایش نتایج: از 1 به 6 از 6

موضوع: نگاهي به آلبوم " يك لحظه عاشق شو "

  1. #1
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    نوشته ها
    32,623
    تشکر
    368
    تشکر شده : 2,432

    نگاهي به آلبوم " يك لحظه عاشق شو "

    يك احظه عاشق شو ...



    آلبومي كه كه با وجود تاخيرهاي پياپي در انتشار آن ، جاني تازه به موسيقي پاپ كشور بخشيد .
    چيزي كه براي آلبوم بسيار مشهود مي باشد اين است كه يك لحظه عاشق شو ، بيش از حد در صف انتظار براي مجوز و پخش مانده است . با اين حال باز هم ذره اي از ارزش موسيقيِ قابل احترام و ترانه هاي فاخر آن كم نميشود . به هر حال هنگامي كه موسيقي ، شريف و "قابل شنيدن" باشد ، تبديل به يك اثر ماندگار و به ياد ماندني خواهد شد .
    بسياري با انتشار آلبوم اين بحث را پيش كشاندند كه حامي چيز جديدي را از خود ارائه نداده . اما به جرات مي توان گفت حميد حامي بخش ديگري از توانايي هاي خود را نمايان كرده است . مطمئنا كسي كه آلبوم هاي "دونيمه ي رويا" و "بوي خوب گندم" و حتي "آ خدا" را با "يك لحظه عاشق شو" مقايسه مي كند مي تواند به اين موضوع پي ببرد كه حامي ، هم در عرصه ي خوانندگي و هم در بحث آهنگسازي و هم تغيير فضاي كاري خود ، پيشرفت قابل توجهي داشته است . گرچه ريسك او به دو يا نهايتا سه قطعه مربوط ميشود ولي او با جسارت تمام ، اين كار را به خوبي به سرانجام رسانده .
    براي خلق يك آهنگ خوب 4 مشخصه ي اصلي بايد در بهترين شرايط قرار گيرد . 1.ترانه ، 2.ملودي و آهنگسازي ، 3. تنظيم و 4. وكال ( صداي خواننده) . كه خوشبختانه تيم كاري ِ حميد حامي در اين 4 بخش توانسته اند در سطح قابل قبولي كار كنند .
    با توجه به اينكه تعدا كثيري از آلبوم هاي منتشر شده در يك سال عاشقانه هستند و متاسفانه بسياري از آن ها هم به سطحي ترين لايه ي آن اشاره دارند ، بايد گفت كه ترانه هاي آلبوم " يك لحظه عاشق شو‌"مخاطب را درگير خود مي كند و اگر بخواهيم منصفانه نگاه كنيم ، تمام ترانه ها ، به هيچ وجه سطحي و مبتذل نيستند و حميد حامي مثل هميشه يك نگاه ويژه به اين موضوع داشته است كه باعث شده تلفيق بين شعر و موسيقي به بهترين شكل ممكن انجام بپذيرد . به عنوان مثال در قطعه ي "دست خودم نيست" ملودي به خوبي بر روي كلماتِ ((علاقه)) و ((گلايه)) سوار مي شود . اكثر ترانه ها اينقدر خوب و با تفكر سروده شده كه دست خواننده را براي ادا و اجراي كلمات به شكلي متفاوت باز گذاشته است ( به اجراي حامي بر روي كلمه ي "جرات" در مصرع " به من از اين خواب سياه جرات پا شدن بده " دقت كنيد) . بايد خوشحال بود كه ، در اين روزگاري كه ترانه هاي پوچ و فاقد هدف، به سمع و نظر مخاطبان مي رسد ، ترانه سراهايي هم وجود دارد كه هم ترانه ها و نوشته هايشان شنونده را به فكر فرو مي برد و هم به خوبي با موسيقي تلفيق مي شود . چيزي كه در بخش ترانه از همه مهم تر مي باشد اين است هر آهنگ داستان خود را دارد و اگر چه 80 درصد آن ها عاشقانه است ولي هر كدام از آن ها ، موضوع و تعبير جديد براي شنونده دارد . شايد موضوعي كه بيش از هرچيزي در اين آلبوم توي ذوق ميزند ، درج نشدن اسم مريم اسدي در كاور آلبوم هست كه تك ترانه ي ايشان در آلبوم از بهترين هاي مجموعه به شمار مي رود و يكي از اركان اصلي زيبايي اين آهنگ به حساب مي آيد . ذكر اين مطلب خالي از لطف نيست كه استفاده از ترانه اي از بيژن بيرنگ كه رنگ و بوي ملي و ميهني دارد كار هوشمندانه اي بود كه تنوع بسيار خوبي را در اين بخش به وجود دارد . اما به حق بايد عنوان برترين ترانه سراي سال را به بابك صحرايي لقب داد . همانطور كه ميدانيد يكي از خصوصيت هاي ترانه اي خوب ، عامه پسند بودن آن است . چون بحث ترانه از شعر جدا است و براي يك اثر موسيقيايي وجا باز كردن در بين اكثريت ، ترانه بايد به خوبي با عموم ارتباط برقرار كند . در نگاه اول كار آساني به نظر مي رسد ولي در واقع مي توان گفت كه يك كار سهل ممتنع است . در عين سادگي بسيار سخت است . بابك صحرايي جزء معدود ترانه سراهايي ست كه به خوبي با آهنگ ارتباط برقرار ميكند و مي تواند بر اساس ملودي يك ترانه با وزن خيلي خوب بسرايد و همچنين به جرات مي توان گفت كه ترانه هاي بابك صحرايي در عين پرمعنا بودن ، سادگي بيان و زبان بسيار شيوايي را دارد و احساس را خيلي خوب به مخاطب منتقل مي كند. تعابير زيباي او در برخي از قطعات ، اوج پختگي اين ترانه سرا را نشان مي دهد . به مانند ترانه ي تماشايي يا ديوونگي . در بين كار هاي عاشقانه ي او يك كار اجتماعي نيز وجود دارد كه از نقاط مثبت آلبوم هم به حساب مي آيد . تقويم يكي از ترانه هايي ست كه موضوع اجتماعي دارد و اميد را خيلي خوب به مخاطب مي دهد . متاسفانه از اين دست ترانه ها با اين موضوعات در اين چندسال اخير بسيار كم شده است و اكثر به كارهاي سياه و نااميدكننده رو اورده اند . در ضمن از ترانه ي ارزشمند و احساسي طلايه دار براي زنده ياد بابك بيات نمي توان به سادگي گذشت كه قطعا جزء بهترين هاي آلبوم به شمار مي رود . در كل ترانه هاي مجموعه ي " يك لحظه عاشق شو‌" يكي از بهترين هاي سال ٩٢ به شمار مي آيد .



    اين آلبوم داراي يكدستي قابل توجهي ست كه باعث شده تاثير آهنگ ها بر روي مخاطب بيشترشود . شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه هنگام شنيدن يك آلبوم بعضي از قطعات را ، به دليل ناهماهنگ بودن سبك با بقيه ي قطعات مجموعه ( كه باعث بهم ريختگي آلبوم مي شود ) و يا جذاب نبودن ملودي يا پايين بودن كيفيت تنظيم ، از آلبوم كنار ميگذاريد و تنها به تعدادي از قطعات آلبوم بسنده مي كنيد . مطمئنا اگر خواننده هاي محترم در هر آلبوم تمركز خود را بر روي يك يا نهايتا دو سبك بگذارند و آن را به كمال برسانند نتيجه ي بسيار مطلوب تري از خروجي كار خود مي گيرند كه متاسفانه بسياري اين موضوع را نديد مي گيرند . به عنوان مثال قرار گرفتن يك قطعه ي شش و هشتِ هاوس يا ترنس در كنار سبك راك يا جَز ، صورت خوشايندي ندارد و بيشتر به كليت آلبوم ضربه ميزند تا اينكه به شنيدن شدن آن كمك كند . گرچه شايد براي توجيه اين عمل ، اعمال فشار تهيه كنندگان را مطرح كنند ولي با اين حال ، ثابت شده كه با وجود آلبوم هايي مانند "خاطرات مبهم" و "عصرها به ياد تو" و "من خود آن سيزدهم" و ... و همين "يك لحظه عاشق شو" مي توان موسيقي خوب و ارزشمند را به چيزهاي ديگر ارجح دانست . اما همانطور كه اشاره شد ، اثر جديد حامي از يكدستي ِ بسيار خوبي برخوردار است . اين موضوع كمك شاياني كرده تا شنونده در حين گوش دادن به آلبوم ، آن را پس نزند و با حوصله ي تمام روي همه ي قطعات آلبوم وقت بگذارد . حتي آهنگ هاي ريتميك آلبوم هم باعث نشده كه فضاي تاثير گذار بر شنونده شكسته شود و برعكس ، در راستاي بالا بردن سطح مجموعه عمل كرده است .
    در نگاه كلي به موسيقيِ آلبوم بايد گفت كه تيم آهنگسازي و تنظيم اين مجموعه در سطح بسيار قابل قبولي عمل كرده است . در تمام آهنگ ها ، يك انسجام خيلي خوب در ملودي ها وجود دارد كه مشخص است براي هر ميزان و هر بخش ايده ي از پيش تعيين شده وجود داشته است و اين كاملا مشهود است .
    آهنگساز بايد نسبت به صداي خواننده اشراف كامل داشته باشد و محدوده ي صوتي خواننده را براي تعيين و تغيير گام و مدولاسيون در نظر بگيرد . با اينكه اكثر آهنگسازي كارها توسط خود حميد حامي صورت گرفته اما در قطعاتي كه ديگران براي او آهنگسازي كرده اند اين نكته را هم در نظر گرفته اند و به خوبي از صداي حميد حامي بهره گرفته اند . شايد يكي از بهترين صداهايي كه از حامي گرفته شد و براي شنونده و حتي طرفداران تازگي داشت ، مربوط به آهنگ "خواب سياه" است . آهنگي كه به خوبي از صداي سينه ي و صداي سر اين خواننده ، در اولين ميزان از ورس ابتدايي و ... ، استفاده شده است ( افتاده دردت توو سرم ... ) .
    كارها به جاي اينكه بيشتر بر اساس تكنيك هاي نوازندگي در اورتور ها پيش برود بر اساس علم و اساس آهنگسازي صورت گرفته . براي اثبات اين موضوع كافي ست بار ديگر قطعه ي "همچو سرو " را پلي كنيد . كاري كه سبك اركسترال دارد . آهنگسازي اين قطعه به همراه اركستراسيون بسيار خوبي كه دارد ، يكي از بهترين كارهاي ملي – ميهني اين چند سال اخير به حساب مي آيد . اصولا كارهاي اركسترال كه وكال را هم با خود به همراه دارد، خواننده نقشي مهم را در بهتر اجرا شدن اثر ايفا ميكند . به شرطي كه قدرت و حجم صداي خواننده در مقابل طيف وسيع صداي سازهاي زهي و آرشه اي خودنمايي كند كه خوشبختانه حميد حامي اين كار را به بهترين شكل ممكن اجرا كرده است . كشش ها و فرودها و اوج ها و تاكيد ها و آكسان ها در آواز آنقدر خوب اجرا شده كه به هيچ وجه كلمه اي نامفهوم و شكسته نمي شود و تحريرهاي بي جا و بدون دليل به گوش نمي رسد . به هر حال اين هم هنر خوانندگي حميد حامي است كه بايد قدر اين خواننده اي را دانست كه ديگر تبديل به يك كلاسيك خوان متبحر شده است .
    تنظيم هر آهنگ با توجه به فضاي ترانه صورت گرفته و اين تنوع در سازبندي هاي انجام شده به بالاتر رفتن كيفيت كار كمك بسيار زيادي كرده . سر آلبومي ِ مجموعه بهترين شروع براي اين آلبوم بود . قطعه ي "يك لحظه عاشق شو" هم از لحاظ تنظيم و هم از لحاظ آهنگسازي در شرايط بسيار خوبي قرار دارد . ملودي آنقدر جذاب است كه از همان لحظه ي اول ذهن شنونده را درگيرِ اجزاي آهنگ و سازبندي آن مي كند . نت هاي نوشته شده در ميزان ها براي پارت هاي مختلف ، يكسان نيست و باعث شده ملودي فراز و نشيب خوبي داشته باشد . مهران خليلي به خوبي توانسته با گيتارالكتريك و درامز فضاهاي موجود در آهنگ را پر كند ، طوري كه در همه ي لحظات آهنگ هيچ خلاء و كمبودي احساس نمي شود . سكوت هاي به كار رفته در نت ها بسيار به جا هستند . در بهترين جاهاي ممكن سولوي گيتار الكتريك به گوش مي رسد . حتي صداي سوت حامي در آغاز و وسط و پايان آهنگ جزيي از بهترين ايده هاي كار مي باشد و اين ميكس شدن صداي سوت با صداي گيتار الكتريك به بهترين شكل ممكن صورت گرفته است . اگر مي خواهيد پي به زيبايي تنظيم و ملودي اين قطعه ببريد حتما آهنگ بي كلام "يك لحظه عاشق شو " را گوش كنيد تا تحت تاثير اين سازبندي فوق العاده قرار بگيريد .
    يك نكته ي بسيار مهم كه در آلبوم " يك لحظه عاشق شو " وجود دارد اين است كه در تمام قطعات ، از ساز هاي زنده و آگوستيك براي ضبط آهنگ ها و تنظيم استفاده شده است . چيزي كه در چندسال اخير در آلبوم هاي كثيري كه در يك سال منتشر مي شوند ، كمتر مشاهد مي كنيم . حتي مشاهده شده كه در يك آلبوم فقط يك ساز زنده مورد استفاده قرار گرفته و تمام تنظيم ها الكترونيك مي باشد . البته شايد سبك آلبوم يا آهنگ اين شرايط را ايجاب كند اما مطمئنا آهنگي كه با در آن نوازنده با احساس خود يك جمله از آهنگ را اجرا و اين احساس را با انگشتان خود به شنونده نيز منتقل مي كند ، ماندگاري بيشتري نسبت به افكت ها و صداهاي الكترونيك دارد و در مقامي شايسته تر و والاتر قرار دارد . البته اگر از هر ساز به خوبي و در جاي مناسب بتوان استفاده كرد و اينطور نباشد كه در تنظيم يك اثر ، 10 نوع ساز مختلف آورد و همه با هم يك نت را اجرا كنند . اين خلاقيت در تنظيم و استفاده از سازها را در تنظيم قطعات "يك لحظه عاشق شو" به وفور مشاهده مي كنيم . در جايي كه نياز است احساس شادابي به خواننده دست دهد و ريتم هاي تند تراستفاده شده از سازهايي به خصوصي مثل ترومپت و ساكسيفون و گيتار الكتريك بهره گرفته شده و در قطعاتي كه بيشتر نياز بوده تا آرامش را به شنونده منتقل كند از سازهاي مطابق با اين حال و هوا بهره جسته اند . به مانند قطعه ي طلايه دار كه با اينكه در تنظيم فقط از پيانو استفاده شده ولي با توجه به فضاي ترانه و موضوع آن بيشتر سعي در نمايان كردن شعر كرده اند . با اينكه خود رضا تاجبخش اعتقاد دارد كه در قطعه ي طلايه دار به دليل ضبط شدن آن در چند سال قبل خوب نتوانسته حق مطلب را ادا كند اما باز هم تكنوازي او قابل تحسين است . نوازندگي او به دور از هر گونه سر و صداي بي جهت در نواختن پيانو است و اجراي نت ها و ملودي ها بالارونده و ملودي هاي پايين رونده و رعايت اين ديناميك قابل تقدير است . جا داره همينجا به اين نكته اشاره كرد كه ورژن گيتار قطعه ي گلايه نمي كنم با دكلمه ي زنده ياد بابك بيات عزيز اثري شايسته و ارزشمند به حساب مي آيد كه تنظيم آنپلاگد آن بسيار قابل توجه مي باشد .
    اوايل انتشار آلبوم به شخصه فكر ميكردم كه ميكس و مستر آلبوم ضعيف مي باشد . اما با بيشتر گوش دادن اثر به اين نتيجه رسيدم كه ميكس با حساسيت بسياري انجام گرفته است . البته با توجه به تاريخ ضبط قطعات نمي توان انتظار داشت كه مستر آهنگ و خروجي آهنگ ها داراي كيفيت هاي آنچناني باشد . چرا كه بحث مسترينگ از سه سال پيش تا الآن در ايران پيشرفت بسيار قابل توجهي داشته است . حال اينكه تعدادي از قطعات نيز در سال 87 و اكثرا در سال 89 ضبط شده اند . اما باز هم با اين حال كيفيت خروجي آهنگ ها قابل قبول مي باشد . اما ميكس قطعات در شرايط خوبي دارد . ميكسر اجازه نداده تا هر ساز به حريم ساز ديگر وارد شود و صداي ديگري را خراب كند . مثال بسيار خوب براي نشان دادن اين موضوع قطعه ي " دست خودم نيست " مي باشد . صداي پيانو و گيتار باس و گيتار الكترونيك و پركاشن و درامز و ترومپت و ساكسيفون به وضوح قابل تشخيص است . به هر حال در اين بخش هم كل مجموعه (( با توجه به تاريخ ضبط قطعات)) نمره ي قابل قبولي ميگيرد .
    بحث ديگري كه يكي از دلايل مهم بالا رفتن سطح آلبوم مي باشد ، اجراي خواننده و وكال مي باشد . با اينكه در بالا به اجراي حميد حامي در برخي از آهنگ ها اشاره شد ولي خالي از لطف نيست كه بگوييم حميد حامي تمام فاكتورهاي يك خواننده ي خوب را دارا مي باشد . از رنگ و حجم صدا گرفته تا تسلط او بر تكنيك هاي خوانندگي و فن بيان قدرتمندش . خواننده اي كه به خوبي و با تسلط تمام مي تواند صداي سينه و صداي سر را در ملودي اجرا كند . به خوبي مي تواند ، مفاهيم موجود در ترانه با صداي خود به شنونده القا كند . اين آلبوم هم به مانند يك كلاس درس آواز و خوانندگي مي باشد كه مي توان تكنيك هاي خوانندگي را به وفور يافت .



    در هر صورت آلبوم "يك لحظه عاشق شو" با تمام حرف و حديث هايي كه حول حميد حامي مطرح بود ، به دست مخاطبان رسيد . بايد تبريك گفت به عوامل اين مجموعه كه چنين اثر قابل دفاع و شريفي را ارائه داده اند و با ملودي ها و ترانه ها و موسيقي شان لحظاتي آرامش بخش و خوب و اميدوار كننده را براي شنونده رقم زدند . بدون هيچ طرفداري و غرض ورزي و با توجه به يكدست بودن آلبوم و موسيقي قوي و ترانه هاي آبرومندانه ، ميتوان گفت كه آلبوم "يك لحظه عاشق شو" ، بهترين اثر منتشر شده در سال 92 در حوزه ي پاپ بوده است . باشد كه بيشتر شاهد چنين آثاري در ماركت موسيقي كشور باشيم .

    پايان



  2. 3 کاربر مقابل از !..:: joker ::..! عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  3. #2
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    May 2014
    نوشته ها
    190
    تشکر
    1,579
    تشکر شده : 486
    ممنون خیلی نقد بجا و درستی بود. حامی جزء خواننده های است که باید قدرشو دونست، صدایی که در عین قدرت و صلابت از لطافت و شیرینی خاصی برخوردار است.

  4. کاربر مقابل از hossein007 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  5. #3
    حرفه ای
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    21,832
    تشکر
    14,321
    تشکر شده : 9,088
    صداشو قبول دارم اما کلا زیاد با کاراش ارتباط برقرار نمیکنم... با تشکر از زننده تاپیک

  6. کاربر مقابل از MaMaTiR عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  7. #4
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Apr 2011
    نوشته ها
    31,211
    تشکر
    4,028
    تشکر شده : 3,007
    بهترین آلبوم پاپ 92 بود
    نگفتی ماه تاب امشب چه زیباست
    ندیدی جانم از غم ناشکیباست
    چرا رفتی؟ چرا من بیقرارم
    به سر سودای آغوش تو دارم
    .
    .
    .
    به یاد روز ها را سپری میکنم پدر



  8. کاربر مقابل از Parsa8 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  9. #5
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    نوشته ها
    32,623
    تشکر
    368
    تشکر شده : 2,432
    نقل قول نوشته اصلی توسط hossein007 نمایش پست ها
    ممنون خیلی نقد بجا و درستی بود. حامی جزء خواننده های است که باید قدرشو دونست، صدایی که در عین قدرت و صلابت از لطافت و شیرینی خاصی برخوردار است.
    خواهش ميكنم حسين جان
    نقل قول نوشته اصلی توسط MaMaTiR نمایش پست ها
    صداشو قبول دارم اما کلا زیاد با کاراش ارتباط برقرار نمیکنم... با تشکر از زننده تاپیک
    قربونت



  10. #6
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    نوشته ها
    32,623
    تشکر
    368
    تشکر شده : 2,432
    نقل قول نوشته اصلی توسط Parsa8 نمایش پست ها
    بهترین آلبوم پاپ 92 بود
    آره واقعا . عالي بود



  11. کاربر مقابل از !..:: joker ::..! عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •