صفحه 13692 از 18593 نخستنخست ... 126921319213592136421368213690136911369213693136941370213742137921419214692 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 136,911 به 136,920 از 185921

موضوع: Chavoshi News |

  1. #136911
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Apr 2011
    نوشته ها
    46,461
    تشکر
    10
    تشکر شده : 2,281

    گفت‌وگو با مسعود رفیع‌زاده، خالق نماهنگ‌های پرطرفدار سریال «شهرزاد»

    دو موزیک‌ویدئوی دیگر در راه است

    موزیک‌ویدئوهای سریال «شهرزاد» چندماهی است که همین‌طور دست‌به‌دست می‌شود. آمارهای غیررسمی گاهی خبر از میزان دانلودهایی می‌دهند که اگر صحت داشته باشند رکوردهای بسیاری را جابه‌جا خواهند کرد؛ موزیک‌ویدئوهایی با صدای محسن چاوشی. مسعود رفیع‌زاده، تدوین این موزیک‌ویدئوها را بر عهده داشته است. او پیش از سه سال تدوینگر برنامه سینمایی «هفت» و همچنین سازنده آنونس‌هایی برای فیلم‌های سینمایی مختلف بوده است. تازه‌ترین آنونسی که او ساخته، مربوط به فیلم «لانتوری» رضا درمیشیان است. گفت‌وگوی ما با او، درباره سازوکارهای ساخت آنونس و موزیک‌ویدئو برای سریال «شهرزاد» است.

    «افسار» به‌عنوان پنجمین اثر محسن چاوشی برای سریال «شهرزاد»، تنها قطعه‌ای بود که موزیک‌ویدئویی برایش تولید نکردید. چرا؟
    علی اسدزاده، پخش‌کننده «شهرزاد»، می‌خواست برای «افسار» نیز مانند دیگر قطعات محسن چاوشی برای سریال، موزیک‌ویدئو بسازیم. اما از آنجا که موزیک‌ویدئوی قبلی را در قسمت یازدهم پخش کرده بودیم و «افسار» در قسمت چهاردهم آمده بود و فاصله چندانی از کلیپ قبلی طی نشده بود پیشنهاد دادم، «افسار» بدون موزیک‌ویدئو بیاید و ایشان هم پذیرفت.

    روال و پروسه کار شما به‌عنوان تدوینگر آنونس و موزیک‌ویدئوها چگونه است؟
    اولین ویدئو را دو ماه پیش از شروع پخش سریال ترتیب دادیم. همه راش‌های 26 قسمت سریال در اختیارم قرار گرفت تا اینکه برای ساختن موزیک‌ویدئوها از آنها استفاده کنم. در این زمینه هم با مرکز پخش‌کننده این سریال هماهنگ بودم، برای اینکه کدام موزیک‌ویدئو را در کدام قسمت بگنجانیم یا همراه با کدام قسمت عرضه کنیم.
    آنونس رسمی سریال «به رسم یادگار» است. یعنی ویدئویی که قرار است معرف کلیتی از «شهرزاد» باشد. از ساخت این آنونس بگویید.
    اولین ویدئویی که برای «شهرزاد» تدوین کردم، «همخواب» بود. هم در «همخواب» و هم در «به رسم یادگار»، وظیفه موزیک‌ویدئو معرفی کاملی از سریال است. همه بازیگران و حتی نقش‌های فرعی در این آنونس معرفی می‌شوند و حتی می‌بینید که همین عامل باعث شده فضای آنونس چندان حسی نباشد مانند ویدئوهای بعدی. در دو کار اولی، از اغلب قسمت‌های سریال تصاویری می‌بینیم، اما از ویدئوهای بعدی، تصاویر هماهنگ است با اینکه قصه تا کجا پیش رفته است. حقیقتش این است که آن موقع نمی‌دانستیم چنین استقبالی از موزیک‌ویدئوها خواهد شد. اگر ماجرا آن موقع اینقدر برایم جدی بود، بسیاری از تصاویری را که در «همخواب» استفاده کردم، خرج نمی‌کردم و برای بعدها نگهشان می‌داشتم.

    با نغمه ثمینی، نویسنده «شهرزاد» هم که برای همین صفحه گفت‌وگو کردیم از این گفتیم که در دو موزیک‌ویدئوی اولیه، حتی بسیاری از اتفاقات سریال لو می‌رود و مثلا اگر کسی «همخواب» و «به رسم یادگار» را ببیند، پی می‌برد که عشق فرهاد و شهرزاد، منجر به وصال نخواهد شد. شما وقتی این دو موزیک‌ویدئو را می‌ساختید، مطمئن بودید که حتی لودادن قسمت عمده‌ای از قصه، از مخاطبان بالقوه آن نمی‌کاهد؟
    دقیقا مثل شما فکر می‌کردیم. می‌دانستیم که «شهرزاد» با کششی که دارد با لورفتن قصه‌اش، آسیب نخواهد دید و چه بسا، مخاطبش را برای تماشای دیگر قسمت‌ها تشنه‌تر کند. مطمئن بودیم که موزیک‌ویدئوها در میزان فروش و بیشتر دیده‌ شدن سریال نقشی عمده خواهد داشت. حتی در کلیپ‌های بعدی نیز این کار را کردیم. البته بیشتر کد دادیم تا اینکه چیزی را لو داده باشیم. مثلا در موزیک‌ویدئوی «شهرزاد» که به همراه قسمت دوازدهم منتشر شد، صحنه‌ای می‌بینیم که قباد [با بازی شهاب حسینی] کاغذ وصله‌شده دستخط فرهاد را پیدا می‌کند و می‌خواند. این کد در قسمت نوزدهم رمزگشایی می‌شود.


    مـوزیــک‌ویدئوهــای «شهرزاد» بارها دانلود و دیده شده است. اما شما برای همراه‌کردن آن‌دسته که سریال را نمی‌بینند، چه کردید؟ چه تمهیدی اندیشیدید که موزیک‌ویدئوها حتی برای این دسته از مخاطبان هم که تصوری از قصه سریال ندارند، موضوعیت و جذابیت داشته باشد؟
    در «همخواب» و «به رسم یادگار» که پیش از آغاز پخش سریال منتشر شدند و به‌نوعی سریال را معرفی می‌کردند، کاری به قصه نداشتیم. استقبال از این دو کلیپ را که دیدیم، تصمیم گرفتیم باز هم برای «شهرزاد»، موزیک‌ویدئو بسازیم. از کلیپ سوم که «کجایی؟» نام داشت و بسیار از آن استقبال شد، با قصه همراه شدیم و می‌بینیم در این کلیپ و بعدی‌ها کاملا هماهنگ با سیر روایی قصه پیش می‌رویم. اما به‌شخصه بسیاری را می‌شناسم که «شهرزاد» را ندیده‌اند، اما موزیک‌ویدئوها را مشتاقانه دنبال می‌کنند. بالاخره «شهرزاد» یک درام عاشقانه است و حتی با تماشای کلیپ‌ها هم روایت را می‌شود دنبال کرد.
    در موزیک‌ویدئوی «ماه‌پیشونی» با اینکه محوریت قصه، عشق آذر به فرهاد است، اما باز هم روایت کلیپ شما با کودتا و تصاویر دراماتیک بین فرهاد و شهرزاد در آن روز شروع می‌شود و باز هم با دیالوگ بین این دو که بسیار معروف شده (همه چی اون‌طوری نمی‌شه که ما فکرش رو می‌کنیم) ادامه می‌یابد و به خودکشی آذر می‌رسد. شاید شما هم می‌دانید که عشق دومِ قصه (آذر به فرهاد)، به اندازه عشق اول آن (بین فرهاد و شهرزاد)، مشتعل نیست و مخاطب با آن همراه نشده و هنوز به دنبال بازگشت به آن عشق است... به همین دلیل است که هنوز موزیک‌ویدئوها آن عشق را رها نکرده‌اند؟
    مساله این است که به دنبال منطقی روایی هستیم؛ مثلا کلیپ «کجایی؟» هم با تصویر شلوغی‌های کودتا آغاز می‌شود تا با دلهره و می خواهد این نشانه را برجسته کند که همه این تلخی‌ها و ناکامی‌ها با بروز کودتا رقم خورده است. در کلیپ «شهرزاد» هم از دیالوگی که می‌گویید استفاده کرده‌ایم؛ دیالوگی که تیتر همه این وقایع است. در واقع می‌خواهیم مخاطب با کنار هم چیدن این پازل‌ها به انسجامی روایی و نشانگانی برسد. اما در «ماه‌پیشونی» که باید بگویم سخت‌ترین کار تدوین را داشت، 20 ثانیه اول کلیپ، درصدد بازنمایی کلیدواژه سطر اول متن ترانه است؛ «سرگردونی». در20‌ ثانیه اول گزارشی از همه سرگردانی‌های شخصیت‌های اصلی می‌بینیم از کودتا، از گریختن از دست تقدیر شومی که بزرگ‌آقا برای فرهاد و شهرزاد رقم خواهد زد و...‌ .

    بنابراین می‌توان گفت شما از آن کسانی هستید که معتقدید موزیک‌ویدئو باید با متن ترانه همپوشانی داشته باشد و تقارن و تناسبی با آن ایجاد کند؟
    تمام تلاش من این بود که در تدوین موزیک‌ویدئوهای سریال «شهرزاد» به متن ترانه‌ها وفادار باشم. حتی در کلیپ «شهرزاد» که از تصاویر دو فیلم «کازابلانکا» و «بر بادرفته» استفاده کرده‌ایم، لحظاتی را می‌بینیم که کاملا منطبق است با قصه «شهرزاد» و متن ترانه آن. از این لحاظ فکر می‌کنم کلیپ «شهرزاد» از بین پنج کلیپی که تدوین کردم، خروجی کامل‌تری است.

    اما شاید این تلاش صرف برای یافتن مدلول‌هایی از نشانه‌های تصویری متن ترانه‌ها ساده‌ترین کاری باشد که یک تدوینگر انجام بدهد؛ ساده نه به لحاظ پروسه تولید، بلکه از نظر ایده‌هایی که برای تدوین دارد. چه بسا تدوینگر بتواند با موزیک‌ویدئویش، اثری مستقل بسازد و چیزی به متن بیفزاید.
    طبیعی است که من اگر کلیپی آزاد می‌ساختم، صرفا به تصاویر سریال بسنده نمی‌کردم و متریال مختلفی را به کار می‌بردم، اما توجه داشته باشید که اینها کلیپ نیست و در واقع نماهنگ‌های یک سریال است؛ موزیک‌ویدئوهایی برای یک سریال که باید در آنها از تصاویر سریال بهره ببرید. مطابقت دقیق در اینجا ضروری است. نهایتا مثلا در موزیک‌ویدئوی «شهرزاد» جز از شخصیت‌های سریال، از مرغ عشق‌هایی در آغاز و سپس از یک ساعت استفاده کردم که هر یک معنایی از قصه را نمایندگی کنند.

    محسن چاوشی برای قسمت‌های بعدی هم، قطعه‌ای خواهند خواند تا موزیک‌ویدئویش را تدوین کنید؟
    نوزده قسمت از سریال پخش شده و هفت قسمت از آن باقی مانده است. دو موزیک‌ویدئوی دیگر برای باقی قسمت‌ها در راه است.

  2. کاربر مقابل از !M?sbh؟! عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  3. #136912
    فعال
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    نوشته ها
    5,315
    تشکر
    1,892
    تشکر شده : 4,629
    نقل قول نوشته اصلی توسط D.SOL نمایش پست ها
    ببینید چقدر فشار رو جوانانه مملکت هست
    دهنت سرویس خطر از تاپیک امین حبیبی نقل گرفتی تو تاپیک چاوشی یا حضرت عباس این دیگه کیه ...

  4. #136913
    فعال
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    نوشته ها
    5,315
    تشکر
    1,892
    تشکر شده : 4,629
    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi نمایش پست ها
    آی خدا داشتم چای میخوردم ریخت روپام
    حواست کجاست یه روز من نبودما ...

  5. #136914
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Apr 2011
    نوشته ها
    34,385
    تشکر
    6,995
    تشکر شده : 22,836
    ببند اون حلقتو


  6. #136915
    فعال
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    نوشته ها
    5,315
    تشکر
    1,892
    تشکر شده : 4,629
    خسته ام از جون من این شب تاریک چی میخواد
    از دو روز عمر آدم این راه باریک چی میخواد

  7. #136916
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Apr 2010
    نوشته ها
    75,555
    تشکر
    241
    تشکر شده : 988
    امیر یگانه هم پاپ راکِ تروتمزی خوند
    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]

  8. #136917
    حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Apr 2011
    نوشته ها
    20,900
    تشکر
    114
    تشکر شده : 159
    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]


  9. #136918
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Apr 2011
    نوشته ها
    34,385
    تشکر
    6,995
    تشکر شده : 22,836


  10. #136919
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Mar 2015
    نوشته ها
    1,974
    تشکر
    35
    تشکر شده : 154
    این خانه هم سیاه است

  11. #136920
    فوق حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Oct 2014
    نوشته ها
    35,920
    تشکر
    13,137
    تشکر شده : 22,290
    مجتبی عسگری آلبوم تا نفس باقیست ...
    یکی هم بود
    که پنجره جمع می‌کرد
    تا آسمانِ بیشتری داشته باشد ...


صفحه 13692 از 18593 نخستنخست ... 126921319213592136421368213690136911369213693136941370213742137921419214692 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 389 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (1 کاربران و 388 مهمان ها)

  1. farshe22

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •