اه چرا اینطوری تموم شد
کم غم و غصه داریم
باید غم خاندان استارک رو هم بخوریم
اه چرا اینطوری تموم شد
کم غم و غصه داریم
باید غم خاندان استارک رو هم بخوریم
خيلي باشكوه بود اين قسمت هنوز توو شوكم
این سکانسی دوتراکی ها رو دوباره دیدم چطوری فیلمبرداری شده
هيچ كس لايق چنين معاملهاي نيست
حتي در هواي آفتابي مقر پادشاهي، در ميان اعضاي تيم تهيه صميمي و هجوم توريستهاي علاقهمند، تماشاي اين لحظات به شدت برهمزننده است: زني عريان، با موهاي قيچيشده، باريك راهي طولاني را زير هجوم فرياد جمعيتي طي ميكند كه او را "دروغگو! هرزه! فاحشه!" خطاب ميكنند. زن از پادرآمده با چهرهاي كه تباهي خود را پشت نقابي مبهوت پنهان كرده، راهپيمايي حسرتوار خود را در نمايشي كه تماشاگران هاليوود مدرن پيش از اين مشابهاش را نديدهاند به سرانجام ميرساند.
اكتبر سال گذشته در دوبرونيك، لينا هدي مشغول خوردن برشي از پيتزا در بين برداشتهاي صحنه "راهپيمايي شرم" براي اپيزود نهايي يكشنبه شب بود. فيلمبرداري اين صحنه سه روز طاقتفرسا زمان برد و با وجود اينكه هدي در طول صحنه حضوري تماما عريان نداشت (از يك بدلكار هم استفاده شده)، با اين حال از ميان ازدحام تمسخرآميزي كه شليك كثافاتشان تمامي نداشت عبور كرد و سفري پيشرونده را در خاموشي پستترين تجربه احساسي سرسي لنيستر به نمايش گذاشت و شايد درنهايت وقتي كه به دست نجاتدهندهاش، مانتين از روي زمين برخاست جرقهاي گذرا از قوت و اميد را هم در دل خود حس كرد. هدي در اينباره ميگويد: "سخت نيست كه مردم رو به تو فرياد بزنند و تو شبيه به يك آشغال به نظر برسي و براي اينكه اين حس كاملا در تو رسوخ كند بايد تا استخوانهايت احساس حقارت كني. بخشي از وجود تو به شدت ميترسد. تصور اينكه مردم خون تو را بخواهند برايم غيرممكن است. سرسي خطاكار است اما واقعا استحقاق چنين چيزي را ندارد."
درست مثل هر انگاره ديگري در بازي تاج و تخت اين راهپيمايي هم رويهاي قرون وسطايي است. جورج آر.آر مارتين پس از انتشار كتاب "رقصي با اژدهايان" در سال 2011 در طي مصاحبهاي با اينترتينمنت ويكلي توضيح داد كه اين مرحله از تقاضاي بخشش سرسي الهامگرفته از داستان جين شور (Jane Shore)، معشوقه شاه ادوارد چهارم (King Edward IV) است؛ كسي كه پس از مرگ پادشاه با مجازاتي مشابه رو به رو شد.
هدي اشاره ميكند كه اين اعمال خشونت همگاني بر زنان صرفا موضوعي تاريخي نيست: "هنوز هم اين اتفاق ميافتد. كساني هستند كه زنان را به محيطي عمومي ميآورند و تا سرحد مرگ سنگسارشان ميكنند."
در تاج و تخت اين صحنه حكم نتيجه نهايي سالها توطئهچيني، آدمكشي و سلطنت كوتهنظرانه و پارانويايي سرسي را دارد. علي رغم نقطه چرخش بغرنجي كه تاج و تخت براي اين كاراكتر در نظر گرفت، اين شكل مجازات سرسي به شدت شخصي است؛ اجراي هدي فوقالعاده مستحكم است و كارگردان صاحبنام تلويزيوني، ديويد ناتر اين لحظات را از پرسپكتيو سرسي نمايش ميدهد، به شكلي كه درنهايت - دست كم آنطور كه سازندگان سريال اميدوارند - حتي سرسختترين بدگويان و منتقدان اين كاراكتر را هم وادار به همدردي با او ميكند.
"فكر نميكنم كسي لايق چنين معاملهاي باشد. او پيش از آن هم كتك خورده، گرسنه و تحقير شده است. فكر ميكند كه با بيرون آمدن و اعتراف كردن داستان تمام خواهد شد اما حتي زماني هم كه زانو زده و در پيشگاه "هاي اسپرو" به گناهانش اعتراف ميكند كاملا راستگو نيست. او فكر ميكند كه لياقت آزادي و بخشش را دارد، زماني كه بيرون ميآيد و به سمت پلهها قدم برميدارد از هيچچيز باخبر نيست. نميداند كه جريان چيست، حتي پيش از آن، زماني كه موهايش را مثل اصلان {خالق و ارباب دنياي فانتزي سي.اس.لوئيس، منظومه نارنيا كه يك شير است.م} كوتاه كردند."
يافتن لوكيشن مناسب براي فيلمبرداري اين صحنه هم دشواريهاي خودش را داشت. لوكيشن اصلي مربوط به پلههاي منتهي به يك كليسا بود كه به دليل مغايرت با اصول مذهبي مورد اعتراض متوليان آن قرار گرفت. پاييز سال گذشته جريان اين اعتراض به مطبوعات كشيده شد و ديويد بنيوف، يكي از سازندگان سريال از اين اتفاق به عنوان سكسكهاي ياد كرد كه در پروسه ساخت تاج و تخت امري عادي تلقي ميشود. تيم تهيه درنهايت محلي مناسبتر براي فيلمبرداري پيدا كرد: "اين اتفاق هميشه ميافتد و باعث چندبرابر شدن كار تيم طراحي صحنه ميشود، با اين حال هميشه هم نتيجه خوبي دارد. در نماهاي بستهاي كه از او گرفتيم، هدي نياز داشت كه به مكاني تاريك برود تا احساس لازم را به دست آورد. همه چيز متقاعدكننده است با اين حال ميخواهيد صورتتان را برگردانيد تا شاهد اين صحنه نباشيد، شاهد زجركشيدن يك نفر."
آينده سرسي حالا بيشتر شبيه به يك راز است، سازندگان سريال به پايان متريال موجود در كتابهاي چاپشده مارتين رسيدند. هدي ميگويد كه هيچ نظري درباره روزهاي آينده سرسي ندارد اما پيشنهادي هم ميدهد: "فكر كنم پيش از آنكه به كلي كارش تمام شود نقشه قتل چند نفر را در ذهن خود مرور كند."
اقایون موزیک متن اون قسمت ک جان رو کشتن کی داره بده ما
اونجا که سانسا و تیون از دیوار به اون ارتفاع میپرن پایین واقعا ناشیانه و فوق تخیلی بود
در حال حاضر 25 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 25 مهمان ها)