صفحه 1 از 8 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 79

موضوع: خواننده های داخلی روی لس آنجلسی ها را کم کردند!

  1. #1
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    May 2014
    نوشته ها
    80
    تشکر
    219
    تشکر شده : 173

    خواننده های داخلی روی لس آنجلسی ها را کم کردند!

    خواننده هایی که بعد از انقلاب 57 کوچ کردند، هرگز فرصت برگشتن و خواندن در وطنشان را پیدا نکردند. یکی دوتایی هم که مانده بودند- فریدون فروغی هیچ وقت از ایران خارج نشد و با وجود درخواست های مکرر، حاضر نشد کشورش را ترک کند و آخر هم در تهرانپارس (محله ای در شرق تهران) مرد و هیچ کس هم خبردار نشد- چند سال بعد رفتند.

    البته آن روزها بازارشان سکه بود و چه این طرف و چه آن طرف محبوبیت زیادی داشتند. کنسرت های موفق برگزار می کردند و با استقبال خوبی هم مواجه می شدند. خیلی هایشان حتی تا نزدیکی مرزهای ایران هم آمدند و در کشورهای همسایه اجرای زنده گذاشتند- زمان دیدن کنسرت خواننده لس آنجلسی روی بورس بود و برای خودش کلاسی داشت- تا ایرانی های داخل بتوانند به کنسرتشان بروند.

    زمان گذشت و خواننده های لس آنجلسی، سال به سال ضعیف تر شدند. تا جایی که به کلی بازار موسیقی داخلی را از دست دادند و پاپ استارهای داخلی جایشان را گرفتند. چند سالی است که خواننده های این طرفی، آن طرف کنسرت برگزار می کنند و با استقبال خوبی هم مواجه می شوند. به تازگی هم خبر اجرای مجدد بنیامین بهادری، مازیار فلاحی و محسن یگانه در خارج از کشور توسط تهیه کننده کارهایشان، به گوش رسیده. گزارش ما پیرامون همین اتفاق است. البته به این بهانه، نگاهی مختصر داشته ایم به سال هایی که بر موسیقی و خواننده های ایرانی داخلی و خارجی گذشته است.



    از این طرف به آن طرف
    اولینشان فرهاد بود. اولین موزیسینی که خارج از ایران کنسرت گذاشت؛ البته بعد از انقلاب. سال 2001 رفت آمریکا و بعدش به آلمان. فرهاد برای ایرانی های مقیم آن جا اجرا کرد. هرچند کارهایش زیاد به مزاج آن طرفی ها- آن ها ترجیح می دهند فضای شادتری را تجربه کنند- خوش نیامد. بعدش گروه آریان بود که اتفاقا پرانرژی بودند و آهنگ های شادتری می زدند. آریان که دهه 70 شمسی شکل گرفته بود و محبوبیت زیادی در ایران داشت؛ کنسرت موفقی را پشت سر گذاشت و با استقبال ایرانی های مقیم کانادا مواجه شد. البته این گروه، سال های بعد هم به کانادا و آمریکا سفر کرد- یکی از خواننده های گروه به علت نداشتن ویزا از کنسرت باز ماند- و بیش از هفت هزار نفر به دیدن اجرایشان رفتند.

    سال 2005 میلادی بنیامین بهادری تور آمریکای شمالی اش را با چند اجرا در کانادا و اجرایی ویژه در سالن «تیاتر گیبسون» شهر لس آنجلس- استقبال از بنیامین به این صورت بود که تمام بلیت ها از 10 روز قبل، به فروش می رسد- سپری کرد. البته بنیامین بهادری، کمتر از یک ماه بعد، اجرای مجددی در آمریکا داشت. این دو اجرای بینامین را بیش از 11 هزار نفر از نزدیک تماشا کردند که برای خودش یک رکورد محسوب می شود.

    در مقابل، کسانی هم بودند که کنسرت را تحریم کردند و حتی چند شبکه فارسی زبان تندرو هم از استقبال مردم از کنسرت بینامین- آن ها بنیامین را مداحی می دانستند که برای درآمدزایی جمهوری اسلامی به آمریکا سفر کرده- به شدت انتقاد کردند. از این جا بود که صنعت تجارت خواننده از ایران به خارج، رشد چشم گیری پیدا کرد و خواننده هایی مثل حمید عسگری، احسان خواجه امیری، مازیار فلاحی و شهرام شکوهی هم، شانسشان را امتحان کردند که در این میان، خواجه امیری با استقبال خوبی در سالن «تیاتر نوکیا» رو به رو شد.



    از آن طرف به این طرف
    تقریبا تمام خواننده های آن طرفی آرزو دارند در وطنشان کنسرت برپا کنند. این را بارها خودشان، چه در مصاحبه ها و مستندهایشان و چه در کنسرت هایشان گفته اند. اما این امکان وجود ندارد و کسانی که برچسب لس آنجلسی بهشان خورده، باید این آرزو را فراموش کنند. البته تعدادی از این آن طرفی ها در سال های اخیر به ایران آمده اند. نه برای اجرای زنده و کنسرت؛ فقط برای گذراندن سال های آخر عمرشان؛ لازم به ذکر است که این مسئله، حس حسادت برخی از آن طرفی ها را تحریک کرده و باعث آزار و اذیت خواننده های این طرفی در آن طرف، شده است.

    موسیقی پاپ این طرفی
    زمان چشم و گوش ایرانی ها به خواننده های لس آنجلسی بود و به هر ضرب و زوری، نوار ویدویی و کاست هایشان را پیدا می کردند و حالش را می بردند. خواننده های داخلی هم طرفداران محدودی داشتند و اکثر مسن ترها بودند که کاست های سنتی را دنبال می کردند.

    اوایل دهه 70 پاپ استارها، روی کار آمدند و ابتدا با خواندن ترانه های شبه مذهبی- ترانه های عرفانی بود و معمولا در ستایش خداوند و طبیعت و بزرگان دینی بود- جایشان را باز کردند. موسیقی پاپ با محمدرضا عیوضی، گروه آرین که بهش اشاره کردیم و ناصر عبداللهی فقید و... اوج گرفت. وقتی در مورد موسیقی پاپ حرف می زنیم، نمی توان از ش.ع صرف نظر کرد. پاپ استاری پیش رو که ر دهه 70 با ترانه های متفاوت و موسیقی خوب، ممنوع الصدا شد!



    موسیقی پاپ آن طرفی
    اکثر خواننده های لس آنجلسی، موسیقی را نمی شناختند. آن ها، آهنگ ساز و تنظیم کننده داشتند و از سروده ترانه سراهای مطرح آن طرف استفاده می کردند. البته الان که به سال های اوج آن طرفی ها نگاه می کنیم، یکی از دلایل موفقیتشان همین بود که هرکاری را متخصصش انجام می داد و خواننده ها فقط می خواندند. کم کم معیارها تغییر پیدا کرد و دیگر ملاک، فقط موسیقی نبود.

    حاشیه آن طرفی ها را به قهقهرا کشاند و برگزاری کنسرت های زیاد و بی کیفیت به کلی نابودشان کرد. (در این جا مجبوریم به مثال «هرکی از مامانش قهر می کنه، می ره خواننده می شه» اشاره کنیم و خدمتتان عرض کنیم، زمانی آن قدر خواننده زیاد شد که شرکت های بزرگ پخش موسیقی، با این خوانندگان جویای نام مثل کارمند رفتار می کردند و در ازای خواندن آهنگ های سفارشی، بهشان حق صدا می دادند. البته این اتفاق، به خودی خود، بد نیست و همه جا مرسوم است. مثلا در حرفه روزنامه نگاری هم بنده حق تحریر دریافت می کنم) بگذریم... هم زمان با این اتفاقات، روز به روز موسیقی این طرف رشد می کرد.

    تفاوت این طرف با آن طرف
    خب این طرف که قانون کپی رایت رعایت نمی شود و کاربران به راحتی می توانند هرآهنگی که دوست دارند، دانلود کنند. حتی خود هنرمندان هم برای کپی برداری از آثار یکدیگر، حق کپی رایت که هیچ، یک اجازه خشک و خالی هم نمی گیرند.

    آن طرف اما، آلبوم ها را باید با قیمت گزاف خرید. احتمالا چند بار که این کار را کردید، از کرده خود پشیمان می شوید و ترجیح می دهید پولتان را برای خرید آلبوم های درجه یک خارجی که در همان مارکت پیدا می شود، کنار بگذارید. شاید دلیل اصلی اش این باشد که آن طرفی ها در سال های اخیر آن قدر درجا زده اند که دیگر برای هیچ کس جذابیتی ندارند و جایشان را در ویترین به این طرفی ها داده و روز به روز کم رنگ تر شده اند.



    این طرفی ها در آن طرف
    ضعف مشهود، موسیقی تکراری و یک نواختشان و در دسترس بودن لس آنجلسی ها، باعث شده تا خواننده های این طرفی در بین مردم آن طرف، محبوب شوند. در حالی که کنسرت های حتی چند نفره خواننده های لس آنجلسی، از استقبال پرشور مردم بی بهره مانده، خواننده های این طرفی، به راحتی ایرانی های مقیم آمریکا را به سالن می کشانند و پُرش می کنند. نمونه اش کنسرت بنیامین بهادری و محسن یگانه و احسان خواجه امیری. البته تازگی صادرات خواننده و احتملا حس نوستالژی هم در انتخاب مردم آن طرف، بی تاثیر نباشد.

    این طرفی های درست و حسابی
    لازم به ذکر است که موزیسین های بزرگی مثل کیهان کلهر یا خواننده هایی مثل محمدرضا شجریان، سال هاست که در بهترین سالن های جهان، اجرا می کنند و گاهی با بزرگان موسیقی دیگر کشورها، هم نوازی می کنند. نمونه های زیاد دیگری هم هستند که به چند نفرشان اشاره می کنیم: پری زنگنه، فولکر ایرانی که آن طرف شناخته شده تر از این طرف است. سودابه سالم، استاد موسیقی کودکان هم نمونه دیگری از این موارد است. دریا دادور هم یکی دیگر از زنانی است که آن طرف، موسیقی ایرانی اجرا می کند و طرفدارانی هم دارد.

    شرایط برگزاری کنسرت در آن طرف
    شاید بتوان گفت که استقبال از خواننده های این طرفی با مسافت رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچقدر دورتر، تماشاگر هم بیشتر... چرا؟ آمار نشان می دهد که خواننده های این طرفی در شهرهایی مثل دبی، آنتالیا و ایروان با استقبال خیلی خوبی مواجه نمی شوند و مردم ترجیح می دهند به کنسرت های پاپ استارهای خارجی بروند تا کسانی که قابل دسترسی هستند. اما اوضاع در کشوری مثل آمریکا کاملا متفاوت است و پاپ استارهای وطنی برای خودشان برو و بیایی دارند که نگو.



    پول درآوردن از خوانندگان این طرفی
    برگزاری کنسرت برابر پاپ استارهای وطنی در خارج از کشور، معمولا با همکاری بخش فرهنگی وزارت امور خارجه و وزارت ارشاد، صورت می گیرد. در این میان، شرکت های خصوصی هم، دست به کار شده اند و خواننده هایی را که شهرت و محبوبیت بیشتری در ایران دارند، دعوت به همکاری می کنند.

    به این صورت که پیشنهاد وسوسه برانگیز اجرای زنده در کشورهای بزرگ دنیا را مطرح می کنند- بد نیست که بدانید، این برگزارکننده ها هیچ تجربه و علمی در این زمینه ندارند و کارشان کاملا تجاری است و برایشان فرقی نمی کند که برگزاری کنسرت باشد یا صادرات آجیل!- و با همکاری شرکت های خصوصی در خارج از ایران و با مجوز وزارت ارشاد، برایشان چند اجرا می گذارند. خواننده بیچاره هم که عشق اجرای خارج از کشور و شنیده شدن صدایش، خواب از چشمانش پرانده، بدون کوچک ترین مخالفتی، پیشنهاد را قبول می کند و راهی سفر خارجه می شود.

    شاخ به شاخ شدن دو طرف با یکدیگر
    هر طور به ماجرا نگاه کنید، اجرای زنده پاپ استارهای داخلی در آن طرف- مخصوصا در کشور آمریکا که پر است ازایرانی و خوانده ایرانی- اتفاق خوبی است که خود به خود، سطح خواننده را ارتقا می دهد و انگیزه ای می شود برای آن هایی که در ایران، موسیقی حرفه ای را به سطحی ترین شکلش، ارائه می دهند. از آن طرف هم شاید، لس آنجلسی ها به خودشان بیایند و سعی کنند کمی به کارهایشان کیفیت بدهند تا لااقل بتوان تحملشان کرد. کسانی که خاطره شنیداری ما را در کودکی شکل داده اند و در مقابلش مسئول اند.

    عامل تمام این اتفاقات در آن طرف
    محسن رجب پور (مدیرعامل شرکت ترانه های شرقی)، که به عنوان اولین نفر برای پاپ استارهای ایرانی تور کنسرت خارج از کشور برپا کرد گفت: زمان نوازندگان و خواننده های شناخته شده ایرانی، فقط برای ایرانی زبان های آن طرف اجرا می گذاشتند. بعد از گذشت سال ها، اما امروز، ما شاهد برگزاری همین کنسرت ها برای مخاطبان خارجی هستیم. درنتیجه اگر این فرصت به پاپ استارهای ما داده شود، آن ها می توانند در قد و قواره بین المللی ظاهر شوند.



    الان فقط ایرانی های مقیم به کنسرت های خواننده های ایرانی می روند، ولی با ادامه این روند و برنامه ریزی درست، می توان مخاطب خارجی را هم به سالن کنسرت کشاند. البته ایرانی هایی که با خارجی ها ازدواج کرده اند هم در این مورد، تاثیرگذار هستند. آن ها با خانواده هایشان به کنسرت می روند و خود به خود باعث آشنایی همسران و فرزندان دورگه شان با موزیسین های این طرفی می شوند.

    همان طور که اجرای کنسرت خارج از کشور، سطح خواننده های داخلی را بالا می برد، نبود یک تیم حرفه ای با برنامه ریزی دقیق، به خواننده لطمه می زند. تا جایی که از نام خواننده سوءاستفاده می شود و حاصلی برای او ندارد. نکته دیگری هم وجود دارد، خواننده های لس آنجلسی نمی توانند در ایران کنسرت برگزار کنند. همین مسئله باعث کارشکنی و ایجاد موانع برای ما می شود. یادم می آید، کنسرت بنیامین در کالیفرنیا برای ما دردسرساز شد. یک روز قبل از اجرا، سالن کنسرت را از ما پس گرفتند! ایرانی های یهودی ساکن آمریکا به واسطه لابی قدرتمندی که دارند، بارها ما را اذیت کرده اند. اخبار فرهنگی - هفته نامه چلچراغ /برترین ها

  2. 13 کاربر مقابل از lionelmessi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  3. #2
    penhold
    Guest
    چه به موقع زده شده تاپیک
    زیاد بود نخوندم
    موسیقی داخل چند سالی هست ریده و دیگه چیزی نداره
    همین

  4. 8 کاربر مقابل از penhold عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  5. #3
    فعال
    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    نوشته ها
    5,737
    تشکر
    14,757
    تشکر شده : 5,944
    نقل قول نوشته اصلی توسط penhold نمایش پست ها
    چه به موقع زده شده تاپیک
    زیاد بود نخوندم
    منم



  6. کاربر مقابل از yasin6 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  7. #4
    Hadi0021
    Guest

  8. 2 کاربر مقابل از Hadi0021 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  9. #5
    فعال
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    نوشته ها
    3,549
    تشکر
    427
    تشکر شده : 620
    تایید.

    اینوریای قدر تر هستن

  10. کاربر مقابل از Mo$en عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  11. #6
    حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    18,987
    تشکر
    790
    تشکر شده : 972
    نقل قول نوشته اصلی توسط A M I R نمایش پست ها
    اون کسی که موسیقی رو نابود کرده اینور اونور نیست حکومته تو داخل جلوی فعالیت خواننده های با استعداد می گیره هر کدوم هم که مجاز میشه باید هر 4 اهنگ یه اهنگ برا امام ها یا برای تلویزیونش بخونه شعرا هم داغون می کنن فقط باید درباره ی عشق بگی عشقی که نمیشه بوسیدش نه بغلش گرفت همه اهنگا هم یه طرف قهر کرده رفته اون یکی ناله میکنه از رفتن عشقش خواننده داخلی تا حالا 1 روز نرفته سر کلاس یه شاعر اینقدر به خودش جرات میده میاد یه البوم میده 13 تا شعر از خودش حتی وزن هم نمی دونه چیه جماعتی ایرانی هیچ تفریحی نداره کنسرت میشه براش هیجان میره کنسرت این خواننده ها حق انتهابی هم نداره دیگه کم کم یه پرده هم می کشن مردها این طرف خانم ها اونطرف حالا میشه مثلا 4 تا اهنگ اجرا کرد یه منبرم بیارن وسط یه روضه هم بخونن که ثواب هم کرده باشن این وسط این دوستانی هم که 24 ساعت خواننده های اونور رو میکوبن 1 سال از مملکت هم خارج نشو برو یه شهر دیگه زندگی کن ببین چه به روزت میاد این خواننده ها 30 ساله نمی تونن بیان تو کشورشون هر چه می گذره البوم فیزیکی تو کل دنیا داره منقرض میشه و کارشون هم اصلا به فروش نمیره کمپانی هم وجود نداره بسازی باید التماس هم کنی برات پخش کنن
    امیر باید به راه راست هداییت کنم خودم منحرفت کردن داری از عرف های جامعه دوری میکنی

  12. 2 کاربر مقابل از جادوگر عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  13. #7
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Apr 2015
    نوشته ها
    227
    تشکر
    285
    تشکر شده : 1,134
    لس آنجلسیا خیلی وقته خز شدن ... هر چی نبوغ و استعداد داریم همین داخلیا یدک میکشن ... جوری که اونا هم دیگه ضعف خودشونو میدونن و دارن از داخلیا استفاده میکنن هم تو ترانه هم تنظیم و ملودی ... /

  14. 2 کاربر مقابل از Bi3par عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  15. #8
    فعال
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    نوشته ها
    3,549
    تشکر
    427
    تشکر شده : 620
    نقل قول نوشته اصلی توسط Bi3par نمایش پست ها
    لس آنجلسیا خیلی وقته خز شدن ... هر چی نبوغ و استعداد داریم همین داخلیا یدک میکشن ... جوری که اونا هم دیگه ضعف خودشونو میدونن و دارن از داخلیا استفاده میکنن هم تو ترانه هم تنظیم و ملودی ... /
    آفرین.تایید.

  16. 2 کاربر مقابل از Mo$en عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  17. #9
    نیمه حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    9,691
    تشکر
    69
    تشکر شده : 192
    نقل قول نوشته اصلی توسط Bi3par نمایش پست ها
    لس آنجلسیا خیلی وقته خز شدن ... هر چی نبوغ و استعداد داریم همین داخلیا یدک میکشن ... جوری که اونا هم دیگه ضعف خودشونو میدونن و دارن از داخلیا استفاده میکنن هم تو ترانه هم تنظیم و ملودی ... /
    نه خیر عزیزم بحث خز شدن نیست ... لس آنجلسیای قدیمی نزدیک 37-38 سال هست از خاک کشورشون دورن ... سلیقه ی جوون امروزی ایرانی خز شده
    وقتی پدیده ای به اسم تتلو فالوئر میلیونی تو اینستا و فیس داره نشون میده سلیقه ی ماها خز شده نه کار اونا....
    کدوم یک خواننده های داخلی تا الان تونستن آهنگی در حد آهنگای شاخ داریوش و ابی و معین و هایده و مهستی بدن بیرون؟!!!!
    اصل موسیقی مملکت اون وره و متاسفانه با افزایش سنشون به علت محدودیتای داخل ایران دیگه جایگزینی پیدا نمی کنن

  18. 13 کاربر مقابل از Navid عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  19. #10
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    435
    تشکر
    20
    تشکر شده : 487
    موسیقی ایران کلا هیچی نداره ولی همینی هم که هست از اونور آبی ها داره
    قطعا و مطمئنا اونور آبی ها " خواننده " های بهتری هستن
    درباره کنسرتا هم خیلی طبیعیه که یه نفر که از ایران میره سالن ها پر شن براش
    همون خواننده اگه دو سال تو امریکا بمونه و چنتا کنسرت بذاره اونجا سال دوم و سوم دیگه از این خبرا نیست که سالن رو پر کنن براش و به به و چه چه کنن !!!
    هرچند کنسرت های گوگوش و داریوش و فروهر و ابی و شادمهر و معین اینا رو که من دیدم استقبال خیلی خوب بوده همیشه حتی بعد از چند دهه

    همین خواننده های داخلی خیلی وقته کنسرتاشون حتی تو تهرانم پر نمیشه سالن و کنسرت گذارا کلی تخفیف و شرایط میذارن تا چند نفرو بکشونن تو سالن . از اونور فک کنید مثلا داریوش و ابی و شادمهر و حتی اندی و منصور و ... بیان داخل ایران کنسرت بذارن ، خودتون میدونید که چه غوغایی میشه !!!
    در کل موسیقی اونور آبی رو خیلی خیلی بیشتر قبول دارم تا این دوستان جوگیر داخلی که ادعاشونم سر به فلک کشیده !!!!!
    تو همونی که میگفتی تو دنیا

    هیشکی مثل من پیدا نمیشه ...

  20. 7 کاربر مقابل از sibiloo عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


صفحه 1 از 8 123 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 4 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 4 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •