مروری بر آثار استاد صادق نوجوکی به بهانه یک عمر فعالیت در موسیقی ایران
با آرزوی سلامتی و طول عمر برای استاد
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
صادق نوجوکی (زادهٔ بیست و دوم بهمن ۱۳۲۹ در تهران)، موسیقیدان، آهنگساز، تنظیمکننده، نوازندهٔ پیانو و رهبر ارکستر شاخص و سرشناس موسیقی کلاسیک و پاپ ایران است.
وی خالق بسیاری از آهنگهای ماندگار و خاطرهانگیز ایرانی است. وی نخستین آهنگساز تاریخ موسیقی ایران است که موفق به ترکیب نمودن علمی و عملی موسیقی ایرانی با موسیقیهای کلاسیک و پاپ غربی شده است و ازاینرو سبکی نوین را به موسیقی ایران وارد ساخته است.
صادق نوجوکی آهنگساز پیشگام و نوآور در استفاده از ارکستر زهی در موسیقی پاپ ایران است.
از وی به عنوان تاثیرگذارترین چهره موسیقی کلاسیک و پاپ ایران یاد میشود. وی هم اکنون مقیم لسآنجلس آمریکا است.
او در سال ۱۳۲۹ در خیابان شهباز تهران متولد شد. خانوادهٔ وی با موسیقی بیگانه نبودند. مادر او تار مینواخت و همچنین فعالیتهای پسر دایی او سیروس آروین (در نوازندگی سنتور) و پسرخالهٔ او هوشنگ مهاجری (در نوازندگی ویولن)، سبب جذب وی به موسیقی شد.
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
وی در ابتدا فراگیری موسیقی را نزد محمد احمدزاده آغاز کرد و مدتی بعد، منوچهر جهانبگلو استاد او شد و به واسطهٔ این استاد موسیقی، با علی تجویدی آشنا شد و نکاتی را از وی فرا گرفت. او در سنین هفده-هجدهسالگی در زمانی که به دبیرستان میرفت در گروههایی که با همسالان خود تشکیل میداد، بهعنوان نوازندهٔ کیبورد و آکاردئون فعالیت مینمود.
خوانندگان گروه، سُلی، مرتضی برجسته و عباس وفایی (وفا) بودند در این زمان او برای این گروهها آهنگهایی میساخت که دو تای از آنها با نامهای «معما» و «خوب من» با صدای عباس وفایی پخش شدند.
کارهای رسمیای که از او معروف شدند و آغاز کار حرفهای او نیز بودند، دو آهنگ با نامهای «رودخونهها» با صدای رامش و «سَرسپرده» با صدای ستار بودند.
صادق نوجوکی در زمان انقلاب، ترانهای را برای خوانندهٔ سرشناس ایرانی، گوگوش، آهنگسازی کرد که این ترانه برای گوگوش مشکلات بسیاری آفرید و عدهای آن را به آیت الله خمینی نسبت دادند و همین موجب بازداشت گوگوش شد بهطوریکه گوگوش گفت: «در زمان بازداشت از من پرسیدند که این آهنگ را برای آقای خمینی خوندی؟ من گفتم... نه! من این آهنگ رو برای آقای خمینی نخوندم..
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
صادق نوجوکی پس از سفر به آمریکا، دورهٔ آزاد موسیقی دانشگاه بینالمللی سن دیگو را گذراند.وی معدود موسیقیهای تبلیغاتیای نیز برای شرکتهای خارجی ساخته است و چون در زمینهٔ موسیقیِ متن از همان اوایل فعالیت حرفهای خود (یعنی سال ۵۷) از ایران خارج شد، زمینهٔ مناسبی برای ارتباط وی با فیلمسازان خارجی مهیا نشد.
وی دلیل متنوع بودن ساختههای خود را علاقه، صرف زمان، تفکر و احساس میداند. او دلیل دیگر تنوع آثار خود را متفاوت بودنِ تحصیلات خود در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس از موسیقی و نیز تعامل با انسانهای مختلف میداند. همچنین بهگفتهٔ او دانش ریاضی کمک شایانی در کار آهنگسازی به وی نموده است.وی زمان لازم برای تولد یک اثر موسیقیایی را یک ثانیه میداند.
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
از خوانندگان سرشناسی که با صادق نوجوکی همکاری داشتهاند میتوان به هایده، ویگن، ستار، مهستی، حمیرا، معین، داریوش، لیلا فروهر، امید، شهرام صولتی، مرتضی و... اشاره کرد.
از ترانهسرایان سرشناسی که با وی همکاری کردهاند میتوان به هدیه، مسعود فردمنش، بیژن سمندر، ایرج رزمجو، هما میرافشار و مینا جلالی اشاره کرد.از نوازندگان مطرحی که با او همکاری کردهاند میتوان به آرمیک، بیژن مرتضوی، فرید فرجاد، اردشیر فرح، کاظم رزازان، علی توللی و... اشاره کرد. او از مجتبی میرزاده که از دوستان نزدیک وی نیز بود بهعنوان نوآورترین نوازندهای که در طول عمر خود دیده است یاد میکند.
ساختههای صادق نوجوکی در اصل به دو بخش ارکسترال که ارکستر زهی ساز غالب آن است (مانند آثار با صدای هایده، داریوش، ستار و حمیرا) و نیمهارکسترال که سینتیسایزر ساز غالب است (مانند آثار با صدای مارتیک) تقسیمبندی میشوند.
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
بهزعم نظر بسیاری از کارشناسان موسیقی، زهیهایی که نوجوکی برای ارکسترهای زهیِ آرشهای مینویسد و تنظیم میکند منحصر بهفرد هستند و تنظیمهای او بیش از آنکه به خاورمیانه شباهت داشته باشند، به موسیقی اروپایی و همچنین آسیای شرقی شباهت دارند.خود او نیز بر این باور است که مطالعهٔ آثار بزرگان اروپا نقش بهسزایی در کیفیت آثار وی دارند.
از صادق نوجوکی بهعنوان «سکویی برای پرش ستارگان پاپ» یاد شده است.
همچنین از آلبوم «مهرگان» با صدای زویا ثابت که نوجوکی تنظیمکنندهٔ آن بوده است، بهعنوان اوج تنظیم ارکستر زنده از سوی کمپانی موسیقی ترانه مطرح گردید.
مسعود فردمنش، در مصاحبهای تصویری بیان کرد: «با آمدن بیژن مرتضوی محبوبیت معین کاهش چشمگیری یافت. تا آنکه ترانههای نَنِه و سکه با آهنگسازی و تنظیم صادق نوجوکی با صدای معین اجرا شد و این دو ترانه به معین کمک بسیاری کردند. بهطوریکه هر کس به فروشگاههای کاست فروشی میآمد، میگفت: آلبوم ننهٔ معین رو دارید..؟
ممکن نیست آهنگ هایی که او برای خوانندگان مختلف می سازد، گُل نکنند.
این جمله ساده ترین توصیفی است که عموم شنوندگان موسیقی پاپ ایران از هنر آهنگسازی استاد صادق نوجوکی دارند. ولی علاوه بر آن به زعم کارشناسان، استاد نوجوکی آهنگسازی است صاحب سبک و اندیشه که ترانه آن سوی آب، شادمانگی موقرانه خود را از ایشان دارد.
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
استاد آهنگ های ماندگار بسیاری ساخته اند که مایه فخر موسیقی پاپ معاصر است. آهنگ هایی چون: شب عشق از هایده، ماه از مارتیك، طناز از معین، شام مهتاب از داریوش، قصه عشق از ابی، آقا جون از گوگوش، گلایه از ستار، رودخونهها از رامش، عالم عشق از حمیرا، یار شیرین از لیلا فروهر، حرف بزن از مازیار، دیروز و امروز از شهره، مسافر از هلن، زبان نگاه از شكیلا و...
استفاده ایشان از موسیقی ردیف ایرانی در موسیقی پاپ یکی از سزاوارانه ترین خدمت های اهالی موسیقی پاپ به موسیقی سنتی است. به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران زهی هایی که استاد نوجوکی می نویسند بهترین و یگانه ترین زهی های موسیقی معاصر ماست و برخی از آهنگ های ایشان بر تارک موسیقی پاپ معاصر نشسته اند.