1366saeid, 2580, alijordan, alitak, Am!r, chiakav, derakht5, ENSAN, erza697, FAAF, ghasemshah, h1a20, johnny, lili123456, l_SAVALAN_l, mahdi6262, maliheh, mazdak333, mohsen140, snowyriver, sokhtedell, Xman, Zavash
اجرای آهنگ رهایی در کاباره شکوفه نو
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
1366saeid, 2580, alijordan, alitak, Am!r, chiakav, DaneyalMahyar, derakht5, ENSAN, erza697, FAAF, ghasemshah, h1a20, johnny, jupiter1969, lili123456, l_SAVALAN_l, mahdi6262, maliheh, mazdak333, saman1, sokhtedell, Xman, yasin6, Zavash
نسخه ادیت نشده سپید و سیاه نسخه اصلی آهنگ از ریل
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
1366saeid, 2580, alijordan, alitak, Am!r, aras47, chiakav, DaneyalMahyar, derakht5, ENSAN, erza697, FAAF, ghasemshah, h1a20, johnny, jupiter1969, lili123456, l_SAVALAN_l, mahdi6262, mazdak333, miyanji, snowyriver, sokhtedell, Xman, xzaq, yasin6, Zavash
اجرای متفاوت آهنگ من و دل با کیفیت خوب . . .
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
آهنگ قلندر تبدیل از کاست با کیفیت بالا
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
1366saeid, 2580, alijordan, alitak, Am!r, aras47, chiakav, DaneyalMahyar, derakht5, Elegance, ENSAN, erza697, FAAF, faramarzyahyaei, ghasemshah, h1a20, l_SAVALAN_l, mahdi6262, maliheh, mazdak333, mohnaj40, snowyriver, Xman, Zavash
اجرای آهنگهای زندونی و شقایق در کنسرت میدان شهیاد
عکس حضرت با ورژن اصلی و کیفیت اصلی با ناصر حجاری بزرگ و دوست داشتنی
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
"اشرفالسادات مرتضایی" با نام هنری مَرضیه (زاده ۱ فروردین ۱۳۰۳_درگذشته ۲۱ مهر ۱۳۸۹)
یاد و نامَش گرامی
alijordan, alitak, derakht5, ENSAN, FAAF, ghasemshah, h1a20, l_SAVALAN_l, maki, mazdak333, nimaf, Shayesteh, snowyriver
پنج ترانه؛ پنج شاهکار ؛پنج آهنگساز و یک خواننده:
" اشرف السادات مرتضایی" با نام هنری " مرضیه" پس از تعلیم موسیقی نزد " اسماعیل مهرتاش" در سال ۱۳۲۱ از میانه های دهه ۲۰
خوانندگی را آغاز می کند. آغاز کار " مرضیه" مقارن با دورانی است که آوازخوانان زن دوران رضا شاه مانند " قمر الملوک وزیری" ، " روح انگیز" ،
" ملوک ضرابی" و ... یا نمی خوانند و یا کم کار شده اند. از آن پس در طول دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ " مرضیه" در کنار " دلکش" بی رقیب
هستند.
یکی از دلایل محبوبیت سریع " مرضیه" این است که در دهه های ۲۰ و ۳۰ اکثر خوانندگان زن صدایی بم یا به اصطلاح " چپ کوک" داشتند
(دلکش، الهه، پروین و ...). " مرضیه" نخستین صدای تماما " زنانه" در ترانه است. صدایی زنانه که وقتی با طنازی ها و تحریرهای خاصی که "
مرضیه" به آن می دهد همراه می شود محبوبیت غیر قابل تصوری پیدا می کند. این جنس صدا و سبک خوانندگی در دهه های بعد به الگویی
برای " پوران" و " گوگوش" و ... بدل می شود.
زیباترین ترانه - تصنیف های " مرضیه" در فاصله سالهای ۱۳۳۵ تا اوایل دهه ۱۳۵۰ است تا اینکه او نیز به همراه " دلکش" کم کم از صحنه کنار
می رود.
" مرضیه" در قیاس با " دلکش" با آهنگسازان متنوع تری همکاری کرد و از این رو ترانه هایش کمتر لحنی تکراری دارند. " علی تجویدی" ، "
همایون خرم" ، " پرویز یاحقی" ، " جواد لشگری" ، " اکبر محسنی" مشهورترین آنها بودند.
در ادامه پنج ترانه از زیباترین ترانه های " مرضیه" را قرار میدهیم : " طاووس" و " بیداد زمان" هر دو از ساخته های " پرویز یاحقی". اولی یکی از
بهترین های دهه ۳۰ و دومی از بهترین های دهه ۴۰ اوست.
ترانه " طاووس" پایه گذار سبکی در ترانه سرایی است که می توان آن را " ترانه روایی" یا " تابلو سرایی" نامید. سبکی که بعدها توسط "
شهیار قنبری" (قصه دوماهی، قصه بره و گرگ و ...) و " اردلان سرفراز" (پرنده، برج، مرداب، مسخ و ...) با مضامین تازه مورد استفاده قرار می
گیرد.
" رحیم معینی کرمانشاهی" در " طاووس" حکایت طاووس زیبا و مغروری را با واژه ها به تصویر می کشد که در اوج غرور و سرمستی از زیبایی
اش ناگهان پای زشتش هویدا شده و سرافکنده می شود. نتیجه اینکه هر کس اسیر زشتی و زیبایی خود است.
ترانه در سال ۱۳۳۷ ضبط می شود. بند پایانی ترانه این چنین است:
" پای آن طاووس زیبا هستی رنج آور من"
با این حال اداره ممیزی رادیو پایان ترانه را اینگونه تغییر می دهد:
" پای آن طاووس زیبا این دل بی دلبر من ! "
چرا که در آن سالها کسی نمی بایست از هستی و زمانه اش شکایت کند !
ترانه دوم از نخستین ملودیهای ماندگار " انوشیروان روحانی" است. آهنگساز بزرگی که با شناخت از موسیقی ردیفی ایرانی سازنده تعدادی از
زیباترین نغمات تاریخ موسیقی ایران است. ملودی سرخوشانه " روحانی" با اجرای ضربی و بازیگوشانه " مرضیه" بسیار دلنشین از کار در آمده
است.
" گمشده" ترانه ای است محصول یکی از موفق ترین زوج های هنری در دهه ۱۳۴۰؛ " همایون خرم" و " تورج نگهبان". برخی از ملودیهای "
خرم" آغاز، میانه و فرود غافلگیر کننده ای دارند مانند " بگذر از کوی ما" . ترانه " گمشده" نیز به این لحاظ فرم تازه ای در ملودی دارد. در دهه
۱۳۴۰ این فرم تازه کلامی تازه تر در ترانه سرایی را می طلبید چه کسی بهتر از " تورج نگهبان"؛ ترانه سرایی که حلقه اتصال تصنیف های
ردیفی ایرانی به ترانه های پاپ دهه پنجاه به شمار می آید.
چهارمین ترانه یکی از شاخص ترین تصنیف های تاریخ موسیقی ایران به شمار می آید: " سنگ خارا" . شاهکاری محصول مشترک چهار
هنرمند بزرگ موسیقی: " علی تجویدی" (آهنگساز) ، " رحیم معینی کرمانشاهی" (ترانه سرا) ، " روح ا.. خالقی" (تنظیم ارکستر) و "
مرضیه". یکی از زیباترین تصنیف های ساخته شده در مایه " دشتی" و نخستین اثری که به صورت استریوفونیک توسط " روح ا.. خالقی"
ارکسترال شده است.
و در انتها تصنیفی از آثار دهه پنجاه " مرضیه" ؛ " یه دل اینجا یه دل اونجا" ساخته " جهانبخش پازوکی". مطلع کلام تصنیف " یه روزی رفتم که
رفتم را واست خونده بودم" اشاره ای است به ترانه قدیمی تر و مشهور " مرضیه" (رفتم که رفتم) که در حدود پانزده سال پیش از تصنیف دوم
ساخته شده است و " پازوکی" به شیوه جالبی به مضمون یکی دیگر از ترانه های " مرضیه" ارجاع می دهد.
پرویز یاحقی در حین اجراء برنامه، اواخر دهه ی ۳۰ در تهران
**********
(طاووس)
کلام : رحیم معینی کرمانشاهی
ملودی و سولیست ویولن : پرویز یاحقی
صدا : مرضیه
دستگاه شور
سال اجراء : ۱۳۳۷
[فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
ویرایش توسط johnny : 02-22-2018 در ساعت 08:41 PM
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)