صفحه 14 از 18 نخستنخست ... 41213141516 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 131 به 140 از 174

موضوع: /// تـــرانـــه هــای خـاطـــره انگیـــز قــدیمـــی ///

  1. #131
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Mar 2016
    نوشته ها
    631
    تشکر
    734
    تشکر شده : 9,887

    تصاوير پيوست شده

  2. 23 کاربر مقابل از ashkan95 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  3. #132
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Jul 2017
    نوشته ها
    195
    تشکر
    617
    تشکر شده : 1,989
    اجرای آهنگ رهایی در کاباره شکوفه نو

    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]

    تصاوير پيوست شده


  4. #133
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Jul 2017
    نوشته ها
    195
    تشکر
    617
    تشکر شده : 1,989
    نسخه ادیت نشده سپید و سیاه نسخه اصلی آهنگ از ریل

    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]
    تصاوير پيوست شده
    • نوع فایل: jpg 222.jpg (105.2 کیلو بایت, 1002 نمايش)


  5. #134
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Jul 2017
    نوشته ها
    195
    تشکر
    617
    تشکر شده : 1,989
    اجرای متفاوت آهنگ من و دل با کیفیت خوب . . .

    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]


  6. #135
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Jul 2017
    نوشته ها
    195
    تشکر
    617
    تشکر شده : 1,989
    آهنگ قلندر تبدیل از کاست با کیفیت بالا

    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]


  7. #136
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Jul 2017
    نوشته ها
    195
    تشکر
    617
    تشکر شده : 1,989

    هوتن . . .

    تصاوير پيوست شده
    • نوع فایل: jpg 2222.jpg (73.8 کیلو بایت, 667 نمايش)

  8. 17 کاربر مقابل از mohsen140 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  9. #137
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Jul 2017
    نوشته ها
    195
    تشکر
    617
    تشکر شده : 1,989
    اجرای آهنگهای زندونی و شقایق در کنسرت میدان شهیاد

    عکس حضرت با ورژن اصلی و کیفیت اصلی با ناصر حجاری بزرگ و دوست داشتنی
    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]

    تصاوير پيوست شده
    • نوع فایل: jpg 333.jpg (3.70 مگابایت, 1093 نمايش)

  10. 19 کاربر مقابل از mohsen140 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  11. #138
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    809
    تشکر
    3,991
    تشکر شده : 9,740


    "اشرف‌السادات مرتضایی" با نام هنری مَرضیه (زاده ۱ فروردین ۱۳۰۳_درگذشته ۲۱ مهر ۱۳۸۹)


    یاد و نامَش گرامی

    تصاوير پيوست شده

  12. 13 کاربر مقابل از johnny عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  13. #139
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    809
    تشکر
    3,991
    تشکر شده : 9,740


    پنج ترانه؛ پنج شاهکار ؛پنج آهنگساز و یک خواننده:




    " اشرف السادات مرتضایی" با نام هنری " مرضیه" پس از تعلیم موسیقی نزد " اسماعیل مهرتاش" در سال ۱۳۲۱ از میانه های دهه ۲۰

    خوانندگی را آغاز می کند. آغاز کار " مرضیه" مقارن با دورانی است که آوازخوانان زن دوران رضا شاه مانند " قمر الملوک وزیری" ، " روح انگیز" ،

    " ملوک ضرابی" و ... یا نمی خوانند و یا کم کار شده اند. از آن پس در طول دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ " مرضیه" در کنار " دلکش" بی رقیب

    هستند.


    یکی از دلایل محبوبیت سریع " مرضیه" این است که در دهه های ۲۰ و ۳۰ اکثر خوانندگان زن صدایی بم یا به اصطلاح " چپ کوک" داشتند

    (دلکش، الهه، پروین و ...). " مرضیه" نخستین صدای تماما " زنانه" در ترانه است. صدایی زنانه که وقتی با طنازی ها و تحریرهای خاصی که "

    مرضیه" به آن می دهد همراه می شود محبوبیت غیر قابل تصوری پیدا می کند. این جنس صدا و سبک خوانندگی در دهه های بعد به الگویی

    برای " پوران" و " گوگوش" و ... بدل می شود.


    زیباترین ترانه - تصنیف های " مرضیه" در فاصله سالهای ۱۳۳۵ تا اوایل دهه ۱۳۵۰ است تا اینکه او نیز به همراه " دلکش" کم کم از صحنه کنار

    می رود.


    " مرضیه" در قیاس با " دلکش" با آهنگسازان متنوع تری همکاری کرد و از این رو ترانه هایش کمتر لحنی تکراری دارند. " علی تجویدی" ، "

    همایون خرم" ، " پرویز یاحقی" ، " جواد لشگری" ، " اکبر محسنی" مشهورترین آنها بودند.


    در ادامه پنج ترانه از زیباترین ترانه های " مرضیه" را قرار میدهیم : " طاووس" و " بیداد زمان" هر دو از ساخته های " پرویز یاحقی". اولی یکی از

    بهترین های دهه ۳۰ و دومی از بهترین های دهه ۴۰ اوست.


    ترانه " طاووس" پایه گذار سبکی در ترانه سرایی است که می توان آن را " ترانه روایی" یا " تابلو سرایی" نامید. سبکی که بعدها توسط "

    شهیار قنبری" (قصه دوماهی، قصه بره و گرگ و ...) و " اردلان سرفراز" (پرنده، برج، مرداب، مسخ و ...) با مضامین تازه مورد استفاده قرار می

    گیرد.


    " رحیم معینی کرمانشاهی" در " طاووس" حکایت طاووس زیبا و مغروری را با واژه ها به تصویر می کشد که در اوج غرور و سرمستی از زیبایی

    اش ناگهان پای زشتش هویدا شده و سرافکنده می شود. نتیجه اینکه هر کس اسیر زشتی و زیبایی خود است.


    ترانه در سال ۱۳۳۷ ضبط می شود. بند پایانی ترانه این چنین است:


    " پای آن طاووس زیبا هستی رنج آور من"


    با این حال اداره ممیزی رادیو پایان ترانه را اینگونه تغییر می دهد:


    " پای آن طاووس زیبا این دل بی دلبر من ! "


    چرا که در آن سالها کسی نمی بایست از هستی و زمانه اش شکایت کند !


    ترانه دوم از نخستین ملودیهای ماندگار " انوشیروان روحانی" است. آهنگساز بزرگی که با شناخت از موسیقی ردیفی ایرانی سازنده تعدادی از

    زیباترین نغمات تاریخ موسیقی ایران است. ملودی سرخوشانه " روحانی" با اجرای ضربی و بازیگوشانه " مرضیه" بسیار دلنشین از کار در آمده

    است.


    " گمشده" ترانه ای است محصول یکی از موفق ترین زوج های هنری در دهه ۱۳۴۰؛ " همایون خرم" و " تورج نگهبان". برخی از ملودیهای "

    خرم" آغاز، میانه و فرود غافلگیر کننده ای دارند مانند " بگذر از کوی ما" . ترانه " گمشده" نیز به این لحاظ فرم تازه ای در ملودی دارد. در دهه

    ۱۳۴۰ این فرم تازه کلامی تازه تر در ترانه سرایی را می طلبید چه کسی بهتر از " تورج نگهبان"؛ ترانه سرایی که حلقه اتصال تصنیف های

    ردیفی ایرانی به ترانه های پاپ دهه پنجاه به شمار می آید.


    چهارمین ترانه یکی از شاخص ترین تصنیف های تاریخ موسیقی ایران به شمار می آید: " سنگ خارا" . شاهکاری محصول مشترک چهار

    هنرمند بزرگ موسیقی: " علی تجویدی" (آهنگساز) ، " رحیم معینی کرمانشاهی" (ترانه سرا) ، " روح ا.. خالقی" (تنظیم ارکستر) و "

    مرضیه". یکی از زیباترین تصنیف های ساخته شده در مایه " دشتی" و نخستین اثری که به صورت استریوفونیک توسط " روح ا.. خالقی"

    ارکسترال شده است.


    و در انتها تصنیفی از آثار دهه پنجاه " مرضیه" ؛ " یه دل اینجا یه دل اونجا" ساخته " جهانبخش پازوکی". مطلع کلام تصنیف " یه روزی رفتم که

    رفتم را واست خونده بودم" اشاره ای است به ترانه قدیمی تر و مشهور " مرضیه" (رفتم که رفتم) که در حدود پانزده سال پیش از تصنیف دوم

    ساخته شده است و " پازوکی" به شیوه جالبی به مضمون یکی دیگر از ترانه های " مرضیه" ارجاع می دهد.

  14. 16 کاربر مقابل از johnny عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


  15. #140
    نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    809
    تشکر
    3,991
    تشکر شده : 9,740



    پرویز یاحقی در حین اجراء برنامه، اواخر دهه ی ۳۰ در تهران


    **********



    (طاووس)
    کلام : رحیم معینی کرمانشاهی
    ملودی و سولیست ویولن : پرویز یاحقی
    صدا : مرضیه
    دستگاه شور
    سال اجراء : ۱۳۳۷

    [فقط کسانی که در سایت عضو شده اند قادر به مشاهده لینک ها هستند عضویت در سایت کمتر از 1 دقیقه ست. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...]


    تصاوير پيوست شده
    ویرایش توسط johnny : 02-22-2018 در ساعت 08:41 PM

  16. 23 کاربر مقابل از johnny عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .


صفحه 14 از 18 نخستنخست ... 41213141516 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 3 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 3 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •